×

Στην Aware marketing © πιστεύουμε ότι καμία επιχείρηση δεν πρέπει να στερηθεί τα ψηφιακά εργαλεία που βοηθούν στην ανάπτυξή της. Οι τρέχουσες προσφορές μας συνδυάζουν ποιότητα και οικονομία, και αποτελούν την έμπρακτη προσφορά μας στις ελληνικές επιχειρήσεις που επιθυμούν να προχωρήσουν ψηφιακά μπροστά.

×

Στην Aware marketing © έχουμε τη δυνατότητα να σας φέρουμε ψηλά στις επιλογές του πελάτη σας. Συζητήστε μαζί μας για να μάθετε πως μπορούμε να το πετύχουμε.

Κοστολόγηση του SEO

Εγγραφείτε στα νέα μας

Εάν βρίσκετε το ιστολόγιό μας ενδιαφέρον, μπορείτε να ενημερώνεστε για όλα μας τα νέα άρθρα κατευθείαν στο email σας. Εγγραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο συμπληρώνοντας την ακόλουθη φόρμα και θα σας ειδοποιούμε όταν υπάρχει κάτι καινούριο για εσάς. Η πολιτική μας είναι προσαρμοσμένη στον ευρωπαϊκό κανονισμό GDPR και τα στοιχεία σας είναι απολύτως ασφαλή μαζί μας.

Δημοσίευση: 22 Σεπτεμβρίου 2021

Η βελτίωση απόδοσης ή αλλιώς SEO ιστοσελίδας, είναι ένα ζήτημα που απασχoλεί ιδιαίτερα τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να βελτιώσουν την παρουσία τους στο διαδίκτυο και κατ' επέκταση φυσικά τις πωλήσεις τους. Προφανώς και πρόκειται για ένα πολύ ουσιώδες ζήτημα, που αφορά και επηρεάζει το σύνολο της επένδυσης που έχει πραγματοποιηθεί για την ψηφιακή παρουσία μίας επιχείρησης. Δεν είναι λοιπόν παράλογο να προκύπτουν κατά καιρούς πολλές συζητήσεις ή ακόμη και διαφωνίες σχετικά με τον τρόπο που η βελτίωση SEO μιας ιστοσελίδας θα πρέπει να κοστολογηθεί.

Κοινή πρακτική σήμερα αποτελεί η κοστολόγηση βάσει χρονικής ροής, η οποία εξελίσσεται συνήθως σε μηνιαία ή ακόμη και σε ετήσια βάση. Είναι όμως αυτό σωστό; Είναι αποδοτικό και για ποιό λόγο γίνεται; Πως μπορεί ο ιδιοκτήτης της ιστοσελίδας να παρακολουθήσει την εξέλιξη του SEO;

Η σύγχυση και η παραπληροφόρηση που έχει επικρατήσει, δεν επιτρέπει στις επιχειρήσεις να αντιληφθούν ποιες ακριβώς ενέργειες γίνονται σε αυτό το περίφημο SEO, και τι τελικά καλούνται να πληρώσουν. Ταυτόχρονα, η φυσιολογική άγνοια των πελατών για τις σημαντικές λεπτομέρειες που βρίσκονται πίσω από το SEO, στάθηκε αφορμή για να δημιουργηθεί μία τάση ερασιτεχνισμού στο χώρο, η οποία αποτέλεσε και την αφορμή για τη συγγραφή του συγκεκριμένου άρθρου.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι οι διαδικασίες και η συνολική εργασία που απαιτείται για την βελτίωση SEO δεν διαφέρει και πολύ στις περισσότερες ιστοσελίδες, και δεν είναι πάντα ανάλογη με τον όγκο των επισκεπτών της ιστοσελίδας. Αυτό σημαίνει ότι η εργασία που θα πρέπει να γίνει είναι η ίδια - ή τουλάχιστον παρόμοια - είτε η ιστοσελίδα σας απευθύνεται σε 100 πελάτες, είτε σε 100.000 πελάτες.

Εύκολα συμπεραίνουμε λοιπόν ότι το κόστος θα είναι παρόμοιο, είτε βελτιώσουμε μία σελίδα για την σχετικά μικρή ελληνική αγορά, είτε κάνουμε την ίδια διαδικασία για μία ιστοσελίδα πού απευθύνεται σε κοινό μιας μεγαλύτερης χώρας και γλώσσας που απευθύνεται σε πολλά εκατομμύρια επισκεπτών. Το γεγονός αυτό καθιστά τη βελτίωση SEO σχετικά κοστοβόρα για πολλές μικρές ελληνικές επιχειρήσεις. Εάν για παράδειγμα πουλάτε κάποια ιδιαίτερα προϊόντα που απευθύνονται σε ιδιαίτερο - και εκ' των πραγμάτων περιορισμένο καταναλωτικό κοινό - ίσως θα πρέπει να σκεφτείτε την εναλλακτική του SEM και της διαφήμισης γενικότερα, σε αντιπαράθεση με το SEO.

Ας πάμε λοιπόν να ρίξουμε λίγο φως στο σκοτεινό κόσμο του SEO, ώστε να μάθει ο ιδιοκτήτης μίας ιστοσελίδας τι τελικά πληρώνει, πως αυτό κοστολογείται, ποιόν να εμπιστευτεί, και γιατί πρέπει οπωσδήποτε το SEO να ακολουθά συγκεκριμένη ροή και μέθοδο.

Υπάρχουν δύο βασικοί πυλώνες ανάπτυξης και βελτίωσης SEO.

Πρώτος παράγοντας είναι η τεχνική βελτίωση.

Η τεχνική βελτίωση αφορά σε οτιδήποτε σχετίζεται με την ποιότητα και τη γενικότερη απόδοση μιας ιστοσελίδας. Η ταχύτητα φόρτωσης, η εμπειρία του χρήστη, η δυνατότητα ανάγνωσης με ευκρίνεια σε όλες τις συσκευές, ο κώδικας και ο συσχετισμός του με το περιεχόμενο, η τεχνολογία πού χρησιμοποιείται, ή ακόμη και εξωτερικοί παράγοντες, όπως η ποιότητα του εξυπηρετητή server, ή η χρονική διάρκεια καταχώρησης του ονόματος domain name της ιστοσελίδας. Αυτοί είναι μόνο μερικοί από τους εκατοντάδες παράγοντες που χρησιμοποιούν οι μηχανές αναζήτησης για να κρίνουν την ποιότητα μίας ιστοσελίδας.

Δυστυχώς η εργασίες για την τεχνική βελτίωση μιας ιστοσελίδας δεν είναι πάντα αυτονόητες και πολύ συχνά δεν πραγματοποιούνται από τους κατασκευαστές των ιστοσελίδων, είτε γιατί δεν ζητούνται από τον πελάτη, είτε λόγω περιορισμένου budget κατασκευής, είτε ακόμη και λόγω άγνοιας.

Ο πελάτης φυσιολογικά δεν γνωρίζει τεχνικές λεπτομέρειες ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της κατασκευής της ιστοσελίδας του. Έτσι συνήθως αρκείται να παρακολουθεί το αισθητικό αποτέλεσμα της ιστοσελίδας, είτε από σχεδιαστική είτε από λειτουργική άποψη. Για παράδειγμα, ο πελάτης δεν είναι πάντοτε σε θέση να γνωρίζει ότι δύο αισθητικά πανομοιότυπες ιστοσελίδες, είναι δυνατόν να κρύβουν τεράστια διαφορά στον τρόπο και την ποιότητα κατασκευής τους, και κατ' επέκταση να βαθμολογηθούν πολύ διαφορετικά από τις μηχανές αναζήτησης.

Η συμβουλή μας προς τους πελάτες σχετικά με το ζήτημα αυτό, είναι να αναζητούν πάντα πληροφορίες σχετικά με την τεχνολογία και τον τρόπο κατασκευής της ιστοσελίδας τους πριν καταλήξουν στο τελικό κόστος της. Έτσι μπορούν να συμπεριλάβουν στην συμφωνία τους με τον κατασκευαστή και λεπτομέρειες σχετικές με την απόδοση της ιστοσελίδας στις μηχανές αναζήτησης από τεχνικής άποψης.

Ειδικότερα για ιστοσελίδες κατασκευασμένες με συστήματα CMS (content management systems), όπως για παράδειγμα τα γνωστά Wordpress και Joomla, είναι απαραίτητο να γίνει ξεχωριστή αναφορά στα πρόσθετα (plugins) που θα χρησιμοποιηθούν, καθώς και στα πρότυπα (templates), διότι αυτά επηρεάζουν την ποιότητα κατασκευής της ιστοσελίδας και πολλές φορές την επιβαρύνουν αρνητικά από τεχνική άποψη.

Ως αποτέλεσμα, η παράδοση μιας ολοκληρωμένης καινούργιας ιστοσελίδας στον πελάτη θα πρέπει να συνοδεύεται με τις απαραίτητες βελτιώσεις σε τεχνικό επίπεδο, και το κόστος αυτό μπορεί να συνδεθεί στο εφάπαξ τελικό κόστος κατασκευής της ιστοσελίδας. Έτσι ο ιδιοκτήτης θα γνωρίζει ότι η ιστοσελίδα του είναι άρτια από τεχνικής άποψης, διαθέτει καθαρό κώδικα χωρίς περιττά scripts, έχει καλή ταχύτητα φόρτωσης, και γενικότερα καλύπτει τις απαραίτητες προδιαγραφές προκειμένου να μπορέσει να προχωρήσει στο επόμενο βήμα, αυτό του SEO περιεχομένου.

Τι μπορείτε να προσέξετε για την τεχνική βελτίωση.

Δεν προχωράμε σε SEO περιεχομένου και κειμένων πριν την τεχνική βελτίωση της ιστοσελίδας. Μία προβληματική ιστοσελίδα, με αργή ταχύτητα φόρτωσης ή κατασκευασμένη με λάθος τεχνικές, δεν θα μπορέσει να αποδώσει στο CEO όσο κι αν προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε ή να εμπλουτίσουμε το περιεχόμενο της. Τέτοιες ιστοσελίδες συναντάμε συχνά και είναι συνήθως τύπου "κάντο μόνος σου" (πλατφόρμες wix, squarespace κτλ.) ή κατασκευασμένες σε cms τύπου wordpress με έτοιμα templates και πληθώρα plugins. Οι λύσεις αυτές καλύπτουν μεν τις αισθητικές ανάγκες της κατασκευής, αλλά επιβαρύνουν τη φόρτωση και τη σωστή λειτουργία της ιστοσελίδας.

Ζητήστε από τον κατασκευαστή της ιστοσελίδας σας να σας παραδώσει μία τεχνική ανάλυση, είτε πριν την κατασκευή της, είτε μετά την ολοκλήρωση αυτής. Εάν χρησιμοποιείται κάποιο CRM, είναι αυτό κατάλληλο για τη χρήση της δικής σας ιστοσελίδας; Εάν έχουν χρησιμοποιηθεί πρόσθετα (plugins) ποια είναι αυτά, και είναι απαραίτητα; Ελέγξτε την ταχύτητα φόρτωσης της ιστοσελίδας σας και ζητήστε από τον κατασκευαστή να σας παρουσιάσει την απόδοσή της. Εάν όλα αυτά σας ακούγονται άγνωστα, μη διστάσετε να ζητήσετε τη δική μας τεχνική συμβουλή για την ιστοσελίδα σας χωρίς οικονομική επιβάρυνση.

Εάν η ιστοσελίδα σας είναι υπό κατασκευή ή σχεδιάζετε να την ανανεώσετε σύντομα, μη κάνετε το συνηθισμένο σφάλμα - να επικεντρώσετε όλο το ενδιαφέρον σας στην αισθητική και τον σχεδιασμό. Όσο καλαίσθητη κι αν είναι μία ιστοσελίδα και όσο προσεκτικά κι αν σχεδιάστηκε, είναι πρακτικά άχρηστη εάν δεν εμφανίζεται πουθενά στα αποτελέσματα των αναζητήσεων στο διαδίκτυο και οι μηχανές αναζήτησης την αγνοούν.

Ζητήστε από τον κατασκευαστή της ιστοσελίδας σας να συμπεριλάβει όλες τις εργασίες τεχνικής βελτίωσης ταχύτητας και ποιότητας, είτε στο συνολικό τελικό κόστος κατασκευής της, είτε ως ξεχωριστό κόστος κατ' επιλογή. Πιθανότατα θα εκπλαγείτε όταν δείτε ότι το κόστος τεχνικής βελτίωσης τείνει να αγγίξει το κόστος σχεδιασμού. Αυτό σημαίνει ότι η τελική ιστοσελίδα θα έχει μεγαλύτερο κόστος; Ναι, αλλά και πάλι σημαντικά μειωμένο σε σχέση με το κόστος που θα προκύψει αν κάνετε αυτή την προσπάθεια μεταγενέστερα.

Δεύτερο σημαντικό παράγοντα, αποτελεί η βελτίωση του περιεχομένου.

Ως περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας νοείται οτιδήποτε βρίσκεται σε αυτήν ως κείμενο, τίτλος, περιγραφή, υπερσύνδεσμος κτλ. Τα κείμενα τα οποία βρίσκονται μέσα στην ιστοσελίδα μας, είναι αυτά που οι μηχανές αναζήτησης "διαβάζουν" και καταχωρούν στις βάσεις δεδομένων τους, προκειμένου στη συνέχεια να τα εμφανίσουν σε αυτούς που εκτελούν αναζητήσεις οι οποίες ταιριάζουν με το περιεχόμενο αυτό.

Ο τρόπος όμως με τον οποίον οι μηχανές καταχωρούν τα κείμενα της ιστοσελίδας μας δεν είναι απλώς γραμμικός. Οι μηχανές θα ψάξουν να βρουν μέσα σε ένα κείμενο τι είναι τίτλος, τι είναι υπερσύνδεσμος, τι είναι λίστα κτλ. Ζητούν δηλαδή από εμάς να δώσουμε μία ιεραρχική δομή στα κείμενα μας, προκειμένου και οι ίδιες να εμφανίσουν τα σωστά αποτελέσματα στις αναζητήσεις, στοχεύοντας σε λέξεις κλειδιά μέσα στο περιεχόμενο.

Γίνεται λοιπόν σαφές ότι όσο περισσότερο και ποιοτικό περιεχόμενο κειμένου υπάρχει σε μία ιστοσελίδα, τόσο μεγαλύτερη η δυνητική της απόδοση στις μηχανές αναζήτησης, αρκεί εμείς να δώσουμε στα απλά αυτά κείμενα τη στοιχειοθετημένη μορφή που οι μηχανές αναζήτησης απαιτούν. Ταυτόχρονα, καλούμαστε να περιγράψουμε την κάθε υποσελίδα ξεχωριστά, ώστε οι μηχανές να παρουσιάσουν μία σχετική περιγραφή στους επισκέπτες της ιστοσελίδας και να τους κατευθύνουν σωστά.

Στην κατηγορία του περιεχομένου ανήκουν επίσης και τα αρχεία τύπου media, φωτογραφίες γραφικά στοιχεία βίντεο και τα λοιπά. Η βελτίωση των αρχείων media όμως απαιτεί διαφορετική τεχνική προσέγγιση και για το λόγο αυτό κάποιοι συνάδελφοι την κατατάσσουν στην γενικότερη τεχνική βελτίωση της ιστοσελίδας.

Προφανώς όσο περισσότερα είναι τα κείμενα, οι υποσελίδες και τα αρχεία media που φιλοξενεί μία ιστοσελίδα, τόσο περισσότερος πιθανότητες μία λέξη κλειδί να εμφανίζεται συχνά σε αυτή, και αντίστοιχα περισσότερος είναι και ο χρόνος που απαιτείται για τη διαχείριση των λέξεων, των φράσεων και των περιγραφών αυτών. Αυτός είναι και ο σημαντικότερος λόγος για τον οποίο το SEO περιεχομένου κοστολογείται χρονικά.

Τι πρέπει να ελέγξετε στο SEO περιεχομένου.

Εάν έχετε διαβάσει το άρθρο μέχρι εδώ, θα έχετε σίγουρα αντιληφθεί ότι το SEO δεν είναι μόνο περιεχόμενο. Η κειμενογραφία, η βελτίωση και η προσθήκη περιεχομένου, αποτελούν μόνο ένα ποσοστό του συνολικού SEO. Για το λόγο αυτό, οι επαγγελματίες του χώρου πρέπει να γνωρίζουν σε βάθος τη δομή των ιστοσελίδων επάνω στις οποίες εργάζονται. Βεβαιωθείτε λοιπόν ότι το πρόσωπο που θα αναλάβει το SEO της ιστοσελίδας σας έχει εμβαθύνει στο χώρο, γνωρίζει όλες τις τεχνικές και δεν είναι απλά ένας επεξεργαστής των κειμένων της ιστοσελίδας σας.

Αρχεία media και βελτίωση. Η χρήση των νεότερων τεχνολογιών για τα αρχεία τύπου media που φιλοξενεί η ιστοσελίδα σας είναι πλέον απαραίτητη για τη βελτίωση seo. Οι επαγγελματίες του SEO γνωρίζουν εδώ και αρκετά χρόνια ότι είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσουν τις νεότερες μορφές media φωτογραφίες τύπου webp, video σε μορφή ogv κτλ, ενώ η φόρτωση τους μέσω εξωτερικών πηγών CDN (Content Delivery Network) μπορεί να είναι ένας επιπλέον παράγοντας βελτίωσης.

Δεν γίνεται αποδοτική βελτίωση SEO χωρίς μελέτη και έρευνα του ανταγωνισμού. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει μία έρευνα σχετικά με τον όγκο, τις λέξεις κλειδιά, την παρουσίαση, τις υπηρεσίες και τις τεχνικές που ακολουθεί ο ανταγωνισμός, προκειμένου να μπορούμε να παρέμβουμε με τις αντίστοιχες δικές μας και να δώσουμε την απαραίτητη βαρύτητα στα σωστά σημεία. Αυτή είναι άλλωστε και η ουσία ύπαρξης του SEO, αφού πρακτικά καλούμαστε να επιβάλουμε την παρουσία της δικής σας σελίδας στις μηχανές αναζήτησης έναντι των ανταγωνιστών σας.

Περιεχόμενο χωρίς πλούσια κείμενα παράγει φτωχό SEO. Για να βελτιωθεί το περιεχόμενο πρέπει πρώτα από όλα να... υπάρχει περιεχόμενο. Γίνεται ιδιαίτερη αναφορά σε αυτό, γιατί συμβαίνει σε πολλές ιστοσελίδες τα κείμενα να είναι ιδιαίτερα φτωχά και περιορισμένα σε μέγεθος. Η συγγραφή περιεχομένων και πλούσιου κειμένου είτε με τη μορφή ιστολογίου είτε γενικότερα πληροφοριακού περιεχομένου, μας επιτρέπει να χρησιμοποιήσουμε λέξεις κλειδιά με περισσότερους τρόπους και μεγαλύτερη ποικιλία. Ταυτόχρονα αυξάνεται η καταγραφή του περιεχομένου αυτού στις μηχανές αναζήτησης, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται συχνότερα στις αναζητήσεις.


Συμπερασματικά, τα δύο αυτά ξεχωριστά στάδια SEO που αναφέρουμε μπορούν να κοστολογηθούν ξεχωριστά και να διαχωριστούν εργασιακά και χρονικά.

Αυτό σημαίνει ότι το τεχνικό κομμάτι της βελτίωσης είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί κατά ένα μεγάλο μέρος του με την ολοκλήρωση της κατασκευής της ιστοσελίδας. Δεδομένου ότι η κεντρική δομή, ο κώδικας, τα πρόσθετα και τα βασικά στοιχεία μιας ιστοσελίδας δεν αλλάζουν, η τεχνική βελτίωση της ιστοσελίδας αυτής μπορεί κατά ένα μεγάλο ποσοστό να πραγματοποιηθεί με την παράδοση της στον πελάτη και να κοστολογηθεί εφάπαξ.

Σύμφωνα με τη δική μας εμπειρία, η τεχνική βελτίωση SEO μία μέσης ιστοσελίδας υπολογίζεται κοστολογικά περίπου στο ήμισυ του συνολικού κόστους σχεδιασμού της όταν πραγματοποιείται από τον ίδιο τον κατασκευαστή.

Αντίστοιχα η βελτίωση SEO περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι φυσικό ότι θα πραγματοποιείται σταδιακά. Όσο δηλαδή προστίθεται περιεχόμενο στην ιστοσελίδα, τόσο θα απαιτείται το περιεχόμενο αυτό να βελτιώνεται και να μετατρέπεται σε φιλικό προς τις μηχανές αναζήτησης δομημένο κείμενο. Για το λόγο αυτό το SEO περιεχομένου χαρακτηρίζεται ως τρέχον κόστος (σε μηνιαία ή ετήσια βάση) συνήθως ανάλογα με επιλεγμένους κατά περίπτωση παράγοντες, όπως είναι οι λέξεις-κλειδιά, ο ανταγωνισμός, η απόδοση κτλ.

Εάν έχει προηγηθεί τεχνική βελτίωση της ιστοσελίδας, το SEO περιεχομένου είναι μία χρονοβόρα, αλλά σχετικά εύκολη υπόθεση. Μπορείτε να βασιστείτε σε μία συμφωνία που θα έχει σαν βάση την ώρα εργασίας με το αντίστοιχο κόστος που θα συμφωνηθεί. Στην περίπτωση αυτή το κόστος ανά ώρα θα είναι σημαντικά μικρότερο, αφού ο υποψήφιος δεν χρειάζεται να ανατρέξει σε βελτιώσεις μέσω κώδικα και δεν είναι απαραίτητο να διαθέτει σημαντικό τεχνικό υπόβαθρο και γνώσεις σε κώδικα κατασκευής ιστοσελίδων.

Αντίθετα, αν δεν προβλέψατε να βελτιώσετε τεχνικά την ιστοσελίδα σας κατά την ολοκλήρωσή της από τον ίδιο τον κατασκευαστή, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε επαγγελματίες του κλάδου με τεχνικές γνώσεις και συνολική εμπειρία στην κατασκευή ιστοσελίδων. Προφανώς στην περίπτωση αυτή το κόστος ανά ώρα εργασίας θα είναι σημαντικά υψηλότερο, ενώ η εργασία αυτή είναι δύσκολο να προϋπολογιστεί, αφού ο επαγγελματίας καλείται να εργαστεί επάνω σε κώδικα, δομή και scripts που έχουν σχεδιαστεί από άλλους.

Ας ξεκινησουμε

Έχουμε πολλές και δημιουργικές ιδέες.
Ας τις κάνουμε πράξη μαζί!

hello@aware.gr

Ελ. Βενιζέλου 3
54624, Θεσσαλονίκη

Τηλ: +30 2312 315 448