Η γνώση της τεχνολογίας και των διαδικασιών που χρησιμοποιούνται προκειμένου να κατασκευαστεί μια ιστοσελίδα, μπορεί να αποτελέσει έναν χρήσιμο οδηγό όσον αφορά στη λειτουργικότητα και τις δυνατότητές της. Γνωρίζοντας τις ανάγκες μας θα βοηθηθούμε να επιλέξουμε την κατάλληλη τεχνολογία για τη χρήση που επιθυμούμε, αποφεύγοντας έτσι περιττό χρόνο, κόπο αλλά και έξοδα. Χωρίς να μπούμε σε κουραστικές τεχνικές λεπτομέρειες, θα επιχειρήσουμε μία συνοπτική παρουσίαση της βασικής διαδικασίας κατατάσσοντας τις ιστοσελίδες σε τέσσερις βασικές κατηγορίες.
Προκειμένου μία ιστοσελίδα να εμφανίζεται στο διαδίκτυο, απαιτείται η συνύπαρξη τριών παραγόντων:
α) Το όνομα χώρου (www.onoma.gr),
β) Υπηρεσία φιλοξενίας (χώρος σε απομακρυσμένο
server),
γ) Η ίδια η ιστοσελίδα μας (Τα αρχεία που θα φιλοξενηθούν στον server).
Το παρόν άρθρο αναφέρεται αποκλειστικά στην ιστοσελίδα (γ) και τις βασικές μεθόδους που
έχουμε στη διάθεσή μας να επιλέξουμε.
1. Ιστοσελίδες "κάντο μόνος σου"
Για οποιονδήποτε επιθυμεί να σχεδιάσει μόνος του την ιστοσελίδα του, πλέον προσφέρονται αρκετές σύγχρονες εφαρμογές για το σκοπό αυτό. Πρόκειται για απλές και πολύ εύχρηστες λύσεις, όπου συνήθως με απλές "drag n' drop" κινήσεις μπορεί ο χρήστης να δημιουργήσει ένα αισθητικά όμορφο αποτέλεσμα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Κάποιες από αυτές τις υπηρεσίες μάλιστα προσφέρονται και δωρεάν ή τουλάχιστον χωρίς κόστος μέχρις ενός σημείου. (π.χ. www.wix.com). Βεβαίως η σχεδιαστικές δυνατότητες δεν μπορούν να αντιπαρέλθουν την επιθυμητή λειτουργικότητα και έτσι οι ιστοσελίδες αυτού του τύπου μπορούν να χρησιμοποιηθούν από ιδιώτες οι οποίοι δεν έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις.
Το βασικό μειονέκτημα στην κατηγορία των έτοιμων λύσεων, είναι ότι η ιστοσελίδα σας παραμένει δεσμευμένη με την τεχνολογία αλλά και την υπηρεσία αυτή, χωρίς να επιδέχεται περαιτέρω λειτουργικότητα αλλά ούτε και αυτονομία. Αφού λοιπόν ξοδέψετε το χρόνο σας για το σχεδιασμό και την κατασκευή της, πιθανόν θα διαπιστώσετε ότι δεν μπορείτε να κάνετε και πολλά πράγματα με αυτήν.
Εάν η μόνη σας απαίτηση είναι να στέλνετε τη διεύθυνση σας σε μερικούς φίλους για να δούν το site σας, τότε μπορείτε άνετα να χρησιμοποιήσετε μία τέτοια υπηρεσία. Σε αντίθετη περίπτωση και ειδικότερα για τις επιχειρήσεις, αν επιθυμείτε η ιστοσελίδα σας να έχει μέλλον συνίσταται να αποφεύγετε αυτές τις λύσεις.
2. Ιστοσελίδα με διαχειριστικό σύστημα CMS
Οι ιστοσελίδες βασισμένες σε κάποιο Διαχειριστικό σύστημα CMS (Content Management System) είναι πλέον οι πιό διαδεδομένες λύσεις στο διαδίκτυο. Τα διαχειριστικά συστήματα αποτελούν την πλέον σύγχρονη μέθοδο κατασκευής ιστοσελίδων, αφού ενσωματώνουν ένα πλήθος λειτουργιών επάνω στις οποίες μπορεί να βασιστεί σχεδόν οποιαδήποτε σύγχρονη ιστοσελίδα. Τα πιό διαδεδομένα Διαχειριστικά συστήματα σήμερα είναι -με τη σειρά που αναφέρονται- τα Wordpress, Joomla! και Drupal. Το καθένα από αυτά έχει τις ιδιαιτερότητές του και οι δυνατότητές τους είναι αντίστροφες με τη σειρά που αναφέρθηκε, όπως και ο βαθμός δυσκολίας τους. Δηλαδή το Drupal είναι το πιο ισχυρό αλλά και το πιο δύσχρηστο από τα τρία, ενώ είναι και το λιγότερο διαδεδομένο (πιθανότατα λόγω της πολυπλοκότητάς του).
Τα διαχειριστικά συστήματα CMS αποτελούν το σκελετό επάνω στον οποίο μπορεί να βασιστεί η ιστοσελίδα μας, προσφέροντας τη δυνατότητα εύκολη διαχείρισης της, αλλαγής ή προσθήκης περιεχομένου, δημιουργίας κειμένων, μενού κτλ μέσω μίας πλατφόρμας διαχείρισης, είτε μέσω front-end (από την σελίδα μας με login) είτε από το back-end (ανεξάρτητη πλατφόρμα στην διεύθυνση της διαχείρισης, π.χ. www.onoma.gr/admin).
Τα διαχειριστικά συστήματα είναι σήμερα η πιο άμεση και οικονομική λύση, η οποία συνδυάζει άριστα αποτελέσματα τόσο απο σχεδιαστικής άποψης όσο και από άποψη λειτουργικότητας, ενώ η χρήση τους μειώνει κατά πολύ το χρόνο και κατά συνέπεια το κόστος κατασκευής της ιστοσελίδας.
Σημαντικό ρόλο για το τελικό αποτέλεσμα έχει η επιλογή του κατάλληλου διαχειριστικού συστήματος, αφού το καθένα έχει τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του. Στη φάση αυτή θα πρέπει να ορίσετε αξιόπιστο και ειδικευμένο πρόσωπο του χώρου ώστε να επιλέξει το κατάλληλο διαχειριστικό για τη δική σας χρήση, το οποίο θα βασίζεται στις δικές σας ανάγκες. Τόσο η καθημερινή χρήση της σελίδας σας, όσο και η μελλοντική της παρουσία και η εξέλιξή της εξαρτώνται άμεσα από την αρχική επιλογή του διαχειριστικού.
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου δυσαρεστημένοι πελάτες ζητούν την αλλαγή της ιστοσελίδας τους από Wordpress σε Joomla ή το αντίθετο, είτε λόγω της λειτουργικότητας είτε λόγω προβλημάτων ασφαλείας. Είναι σημαντικό να αποφύγετε να κάνετε το λάθος της βιαστικής επιλογής διαχειριστικού.
Μπορείτε να ζητήσετε από την Aware Marketing να επιλέξουμε το κατάλληλο διαχειριστικό για τις δικές σας ανάγκες σύμφωνα με τις προδιαγραφές που θα μας στείλετε. Σε μελλοντικό μας άρθρο θα ασχοληθούμε με τα διαχειριστικά συστήματα, με συγκρίσεις και παρουσιάσεις των πλεονεκτημάτων και των ευαίσθητων σημείων τους.
3. Ηλεκτρονικό κατάστημα
Τα ηλεκτρονικά καταστήματα αποτελούν από μόνα τους μία ξεχωριστή κατηγορία ιστοσελίδων, είτε λόγω της ιδιαίτερης λειτουργικότητάς τους, είτε λόγω των υψηλών απαιτήσεων και της εντατικής εργασίας που απαιτεί η κατασκευή αλλά και η διατήρησή τους. Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα μπορεί να είναι ανεξάρτητο (π.χ. www.biocellar.eu) είτε να είναι ενσωματωμένο σε μία πιό ολοκληρωμένη σελίδα μέσω διαχειριστικού CMS που μπορεί να περιλαμβάνει παρουσίαση, ιστολόγιο, κτλ (π.χ. www.in-clothes.gr).
Η εντυπωσιακή εξέλιξη των σύγχρονων ηλεκτρονικών καταστημάτων δημιούργησε την ανάγκη ύπαρξης πολλών έτοιμων συστημάτων που μπορούν να παραμετροποιηθούν στις ανάγκες μας. Έτσι, μπορούμε σήμερα με σχετική ευκολία να εφαρμόσουμε αξιόπιστες λύσεις, ενώ παλαιότερα ήταν απαραίτητο η όλη διαδικασία να γίνει επί παραγγελία, γεγονός το οποίο ανέβαζε πολύ το χρόνο κατασκευής και κατά συνέπεια και το κόστος ενός ηλεκτρονικού καταστήματος. Εφαρμογές όπως οι Virtuemart, Phocacart, Prestashop, Opencart, Magento, osCommerce, Shopify, Woocommerce, αλλά και πολλές άλλες, είναι διαπιστωμένα αξιόπιστες και χρησιμοποιούνται σήμερα σε χιλιάδες ενεργές και επιτυχημένες εμπορικές ιστοσελίδες.
Η επιλογή και η παραμετροποίηση του κάθε συστήματος θα πρέπει να γίνει από έμπειρους γνώστες του χώρου, οι οποίοι θα προτείνουν τη σχετική λύση αναλόγως των δικών σας αναγκών, εφόσον πρέπει να εξασφαλιστούν εκ των προτέρων οι δυνατότητες αλλά και η επεκτασιμότητα ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.
Εάν υπάρχει ήδη η ανάγκη δημιουργίας του δικού σας ηλεκτρονικού καταστήματος ζητήστε την πρόταση μας αφού βεβαιωθείτε ότι έχετε διαβάσει και το σχετικό μας άρθρο "Χρειάζομαι πραγματικά ένα ηλεκτρονικό κατάστημα;". Ακολουθήστε επίσης τον ακόλουθο σύνδεσμο για αναλυτικές πληροφορίες και προδιαγραφές σχετικά με τα ηλεκτρονικά καταστήματα.
4. Κατασκευή επί παραγγελία (Custom code)
Οτιδήποτε δεν υπάρχει ως πρόσθετο σε κάποια από τα ήδη υπάρχοντα διαχειριστικά, μπορεί να δημιουργηθεί ως εφαρμογή επί παραγγελία. Είτε το σύνολο της ιστοσελίδας, είτε επιμέρους τμήματά της, ενδέχεται να απαιτήσουν ξεχωριστή επέμβαση και προγραμματισμό, ιδιαίτερα για απαιτήσεις σε ξεχωριστές ή ιδιαίτερες λειτουργίες. Αυτό αποτελεί απαραίτητο παράγοντα σε επιχειρήσεις ευαίσθητες σε ζητήματα ασφαλείας όπως π.χ. τραπεζικούς οργανισμούς όπου όλες οι λειτουργίες είναι σχεδιασμένες επί παραγγελία και δε βασίζονται σε εξωτερικό κώδικα ο οποίος θα βρίσκεται διαθέσιμος στο διαδίκτυο με τις όποιες επικίνδυνες συνέπειες που αυτό συνεπάγεται.
Βεβαίως οποιαδήποτε χρήση ανάπτυξης κώδικα μπορεί να χαρακτηριστεί ως κατασκευή επί παραγγελία (custom coding) από απλή HTML / CSS έως και πιό σύνθετες PHP. Στην παρούσα κατηγορία των customized εφαρμογών, περιλαμβάνονται επίσης λειτουργίες οι οποίες δεν ανήκουν απαραίτητα στην κατηγορία Ιστοσελίδων, αλλά επεκτείνουν τη λειτουργικότητα και σε διάφορες άλλες δραστηριότητες, όπως τοπικά δίκτυα intranet, υπολογιστικές εφαρμογές, CRM, κώδικας, επικοινωνίες, κτλ.
Καταλήγοντας, δώσαμε μία γενική εικόνα των βασικών τεχνολογιών κατασκευής ιστοσελίδων, ως έναν αρχικό οδηγό μέσω του οποίου μπορείτε να επιλέξετε τη δική μας ιστοσελίδα. Σε συνδυασμό με το χρονοδιάγραμμά μας μπορείτε να είστε βέβαιοι για τη σωστή χρηστικότητα και τα αξιόπιστα αποτελέσματα.