Πρόκεται για ένα ζήτημα που απασχολεί όλο και περισσότερο τους ιδιοκτήτες αλλά και τους κατασκευαστές ιστοσελίδων. Τις τελευταίες δεκαετίες, με την κατακόρυφη αύξηση του αριθμού των ιστοσελίδων είναι σαφές ότι ο ανταγωνισμός εντάθηκε. Η δυνατότητα εμφάνισης λοιπόν των ιστοσελίδων στις αναζητήσεις αποτελεί πλέον το ζητούμενο, σε αντίθεση με το παρελθόν όπου η ύπαρξη και μόνο της ιστοσελίδας θεωρούνταν αρκετή. Στις μέρες μας η ιστοσελίδα σας - όσο ενημερωμένη ή καλοσχεδιασμένη κι αν είναι - πιθανότατα δεν θα εμφανιστεί ποτέ στα πρώτα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης εάν δεν κάνετε κάποιες επιπλέον ενέργειες.
Ειδικά για επιχειρήσεις που βασίζουν τη δραστηριότητά τους στο διαδίκτυο ή αναμένουν αποτελέσματα από τις δικτυακές αναζητήσεις, το ζήτημα αυτό αποτελεί καίριας σημασίας παράγοντα. Με σημαντικούς επαγγελματικούς κλάδους όπως Ηλεκτρονικά καταστήματα, Ξενοδοχεία, Ειδησεογραφικά portals, Εξαγωγικές επιχειρήσεις και Παροχή υπηρεσιών να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, θεωρήσαμε απαραίτητο να παρέχουμε κάποια πρόσθετη πληροφόρηση όσον αφορά το ζήτημα αυτό.
Το ζητούμενο λοιπόν είναι να προωθήσουμε την ιστοσελίδα μας στις μηχανες αναζήτησης, ώστε να αποκτήσει μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και για το σκοπό αυτό θα μας απασχολήσουν οι δύο βασικές μέθοδοι:
1. Βελτιστοποίηση SEO
2. Διαφήμιση & Προώθηση
Κάθε μία από τις μεθόδους αυτές έχει τις ιδιαίτερότητές της και το βαθμό δυσκολία της, αναλόγως βεβαίως και του περιεχομένου της ιστοσελίδας, της φύσης της δραστηριότητας την οποία εκφράζει, αλλά και του ανταγωνισμού που αντιμετωπίζει. Ακολούθως θα επιχειρήσουμε να αναλύσουμε τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα που έχουμε κατά καιρούς παρατηρήσει για την κάθε μέθοδο ξεχωριστά, και στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να εξάγουμε και κάποια συμπεράσματα από την ανάλυση αυτή.
Βελτιστοποίηση SEO ( Search Engine Optimization)
Πριν ξεκινήσουμε να αναλύσουμε το SEO, μας δίνεται η ευκαιρία να διευκρινίσουμε ότι για πολλούς το SEO δεν περιλαμβάνεται απαραιτήτως στις τακτικές του γενικότερου marketing διότι αφορά ως επί το πλείστον σε επεμβάσεις τεχνικής φύσης. Ουσιαστικά μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται για τελειοποίηση της ιστοσελίδας σας σε όλα τα επίπεδα, δηλαδή όχι μόνο σε αυτά που είναι ορατά από τους επισκέπτες, αλλά και σε αυτά που "διαβάζουν" οι μηχανές αναζήτησης επισκεπτόμενες την ιστοσελίδα μας, συμπεριλαμβανομένου και του κώδικα. Με απλά λόγια πρόκειται για το σύνολο των ενεργειών που μπορούμε να κάνουμε ως διαχειριστές και προγραμματιστές ώστε η ιστοσελίδα σας να εμφανίζεται όσο το δυνατόν υψηλότερα στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το μεγαλύτερο τμήμα του SEO μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο από γνώστες του αντικειμένου με ιδιότητες Webmasters, γνώσεις σε HTML και πρόσβαση στον server αλλά και στη γενικότερη διαχείριση της ιστοσελίδας. Υπάρχουν βεβαίως και πολλά τα οποία μπορείτε να κάνετε μόνοι σας για να βοηθήσετε το SEO της ιστοσελίδας σας.
Σαφώς και επί του παρόντος η μηχανή της Google διατηρεί την αδιαμφισβήτηση πρωτοκαθεδρία στο χώρο. Έτσι για λόγους πρακτικούς θα επικεντρωθούμε σε αυτή, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι θα παραβλέψουμε και τις άλλες μηχανές αναζήτησης και τις ιδιαιτερότητές τους. Επί του παρόντος δυστυχώς η Google εκμεταλλεύεται την ισχύουσα θέση της στην αγορά, θέτοντας αυτή τους κανόνες με τις υπόλοιπες μηχανές να ακολουθούν. Αυτό όμως εκτιμούμε ότι υπάρχει η πιθανότητα να αλλάξει στο προσεχές μέλλον, καθώς ήδη αρχίζουν να εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια ενστάσεων και διαμαρτυριών στο χώρο του ιντερνετ για τον τρόπο που η μηχανή αυτή εκμεταλλεύεται την δεσπόζουσα θέση της στην αγορά, αλλά και τον τρόπο που χειρίζεται τα δεδομένα που συλλέγει.
Τεχνική ανάλυση
Σύμφωνα με πρόσφατες αναλύσεις σχετικά με τον αλγόριθμο της Google, υπάρχουν τουλάχιστον 200 παράγοντες που επηρεάζουν την θέση της ιστοσελίδας σας στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Από αυτούς τους παράγοντες, θα αναφέρουμε εδώ τους σημαντικότερους οι οποίοι είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο για την Google αλλά και για τις υπόλοιπες μηχανές, ενώ ταυτόχρονα η βελτιστοποίησή τους σημαίνει ότι πραγματικά διατηρούμε μία ιστοσελίδα σοβαρή και δίνουμε σε αυτή τη βαρύτητα που της αξίζει. Δείτε τι είναι απολύτως απαραίτητο να γίνει στην ιστοσελίδα σας:
1. Κάτοψη σελίδας (site map): Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή μίας ιστοσελίδας και "ανεβεί" στην κανονική διεύθυνση της (onoma.gr) είναι η στιγμή που ο διαχειριστής θα πρέπει να δηλώσει τη σελίδα αυτή στις μηχανές αναζήτησης. Πλέον η διαδικασία αυτή είναι αυτόματη, αλλά δεν παύει να υπάρχει η ανάγκη να "δείξουμε" στις μηχανές το περιεχόμενο της σελίδας μας. Η κάτοψη αυτή καταχωρείται στις μηχανές αναζήτησης και μετά από ένα σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα ελέγχεται και οι μηχανές στέλνουν τα γνωστά Bots ή Crawlers για να επισκεφθούν τη σελίδα μας και να σκανάρουν το περιεχόμενο και τους συνδέσμους της. Έτσι ξεκινά η εμφάνιση της σελίδας μας στις μηχανές αναζήτησης. Στην φωτογραφία φαίνεται ένα παράδειγμα της μορφής που θα πρέπει να έχει το αρχείο sitemap.xml, το οποίο θα πρέπει να υπάρχει στον φάκελο που φιλοξενεί την ιστοσελίδα σας στον server.
2. Περιγραφές & Λέξεις κλειδιά: Πρόκειται για τις περιγραφές και τις λέξεις κλειδιά που χρησιμοποιούνται στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας σας. Οι περιγραφές είναι αυτές που θα εμφανίζονται κάτω από το κεντρικό σύνδεσμο της ιστοσελίδας μας στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης, ενώ οι λέξεις κλειδιά θα χρησιμοποιηθούν για την οριοθέτηση της κάθε υπο-σελίδας (της ιστοσελίδας σας) και επάνω σε αυτές θα βασιστεί ολόκληρη η στρατηγική του SEO σε σχέση με την επιθυμητή αναζήτηση των επισκεπτών.
Οι λεγόμενες "Λέξεις κλειδιά" ή Keywords, είναι αυτές που θα απασχολήσουν και τη διαδικασία του SEO για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και σημαντικό όγκο εργασίας αντίστοιχα, αφού επάνω σε αυτές θα βασίσετε και τα κριτήρια των μηχανών αναζήτησης σε σχέση με το τι επιθυμείτε να πληκτρολογούν οι χρήστες προκειμένου να σας βρίσκουν. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στη σωστή επιλογή των Keywords, να αναζητηθούν στον ανταγωνισμό, να εμφανιστούν στο περιεχόμενο της σελίδας σας, και να επικεντρωθούν πλέον όλες οι διαδικασές επάνω σε αυτές τις λέξεις. Πρόκειται για μία εργασία με εξελικτική μορφή, η οποία ακολουθά συγκεκριμένες και χρονοβόρες διαδικασίες.
3. Κεντρικές διευθύνσεις (URLs): Είναι η διεύθυνση της κάθε υπό-σελίδας της ιστοσελίδας μας όπως αυτή εμφανίζεται επάνω στη γραμή διευθύνσεων του Browser μας. Πιθανόν να έχετε παρατηρήσει σε πολλές περιπτώσεις να εμφανίζονται διευθύνσεις με εκατοντάδες άγνωστους χαρακτήρες στη διεύθυνση πίσω από το κεντρικό όνομα. Σκοπός της βελτίωσης αυτής είναι η μετατροπή της διεύθυνσης αυτής σε ένα "φιλικό" σύνδεσμο ανθρωπίνως αναγνώσιμο, που να περιλαμβάνει εάν είναι εφικτό τις λέξεις κλειδιά της σελίδας και να περιορίζεται σε φυσιολογικό μήκος. Ένα σημαντικο όφελος και από πρακτικής άποψης για την τακτική αυτή, είναι το γεγονός ότι ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να αντιληφθεί το περιεχόμενο της σελίδας από την εμφάνιση της διεύθυνσης και μόνο.
4. Τίτλοι σελίδων (Headings): Στα μάτια του επισκέπτη της ιστοσελίδας σας, για κάθε σελίδα του μενού που επισκέπτεται υπάρχει συνήθως ένας τίτλος. Για παράδειγμα "Ποιοί είμαστε", "Τα προϊόντα μας" κτλ. Στά "μάτια" των μηχανών αναζήτησης όμως οι τίτλοι αυτοί παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο, επειδή χρησιμοποιούνται για να κατατάξουν το περιεχόμενό σας, να εξάγουν λέξεις κλειδιά κτλ. Για το λόγο αυτό υπάρχουν διαφορετικές κατηγορίες τίτλων γνωστές και ως Headings (Η1, Η2, Η3) κτλ. Δεν είναι λοιπόν αρκετό να εμφανίσουμε μία αισθητικά ικανοποιητική σελίδα με τον τίτλο της, αλλά πρέπει να βοηθήσουμε τη μηχανή αναζήτησης να διαβάσει σωστά τα περιεχόμενα της σελίδας μας δίνοντας τους κατάλληλους τίτλους ανά παράγραφο ή κείμενο αντίστοιχα. Έτσι για παράδειγμα αυτή η σελίδα που διαβάζετε τώρα έχει για κεντρικό τίτλο (Η1=Βελτιστοποίηση SEO ή διαφήμιση για την ιστοσελίδα μου?), ενώ για δευτερεύοντες τίτλους τα (Η2=Βελτιστοποίηση SEO) και (H2=Διαφήμιση & Προώθηση). Οι αμέσως επόμενοι κι μικρότεροι τίτλοι (π.χ. Τεχνική ανάλυση, Πλεονεκτήματα & Οφέλη κτλ) ανήκουν στην κατηγορία τίτλου Η3.
5. Υπερσύνδεσμοι (Hyperlinks): Από τα πρώτα χρόνια του SEO οι σύνδεσμοι που περιλαμβάνει μία ιστοσελίδα έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο. Υπάρχουν τριών ειδών τρόποι για αξιόλογη χρήση και αξιοποίηση των υπερσυνδέσμων:
- Εσωτερικοί σύνδεσμοι: Η τακτική αυτή ακολουθείται προκειμένου να συνδεθεί περιεχόμενο μεταξύ του περιεχομένου των σελίδων εντός του ίδιου ιστότοπου, πέραν των βασικών μενού που παρέχονται. Έτσι, εάν για παράδειγμα έχουμε σε κάποιο κείμενό μας λέξεις ή φράσεις που συνδέονται ή αναφέρονται και σε άλλη υποσελίδα μας, είναι πολύ οφέλιμη τακτική να χρησιμοποιήσουμε συνδέσμους μεταξύ των σελίδω αυτών, προσφέροντας έτσι μία χρήσιμη δομή κατάλληλη και για τις μηχανές αναζήτησης. Φροντίστε επίσης να μετατρέψετε τους συνδέσμους σας σε περιεκτικές λέξεις. Αντί λοιπόν για το κλασσικό "κάντε κλικ εδώ για να δείτε τον κατάλογο μας" που συναντάμε συχνά, χρησιμοποιήστε τη λέξη κατάλογος ως σύνδεσμο και όχι τη λέξη εδώ. Έτσι, παρότι η πρόταση "Κάντε κλικ εδώ για να δείτε τον κατάλογο μας" με τη φράση "Δείτε τον κατάλογό μας" δεν έχει ιδιαίτερη διαφορά στο μάτι του επισκέπτη, θα έχει όμως πολύ μεγαλύτερη απόδοση και σαφήνεια στις μηχανές αναζήτησης.
- Εξωτερικοί σύνδεσμοι: Η ιστοσελίδα σας πιθανόν να περιλαμβάνει υπερσυνδέσμους ωστε να "δείχνει" σε ιστοσελίδες τρίτων. Εάν όχι ίσως θα έπρεπε να φροντίστε να προσθέσετε κάποιους συνδέσμους αυτού του είδους. Πρέπει όμως να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή σε ποιούς ιστότοπους θα συνδέσετε την δική σας ιστοσελίδα, ώστε να είναι αξιόπιστοι και σχετικοί με το περιεχόμενο στο οποίο αναφέρεται η σύνδεση αυτή. Εάν για παράδειγμα το κείμενό σας σχετίζεται με το ποδόσφαιρο και ο τίτλος του αναφέρει τη λέξη "Ποδόσφαιρο", εάν εσείς προσθέσετε έναν εξωτερικό σύνδεσμο σε ένα αξιόπιστο site του χώρου του ποδοσφαίρου είναι ένα χρήσιμο βήμα για το SEO σας. Φροντίστε επίσης να διαμορφώσετε τους εξωτερικούς σύνδεσμους να ανοίγουν σε νέο παράθυρο ώστε ο επισκέπτεις να μη φεύγει από τη σελίδα σας, και σιγουρευτείτε επίσης ότι ο ιστότοπος είναι αξιόπιστος και θα βρίσκεται εκεί και στο μέλλον. Ένα μή αξιόπιστο site μπορεί μετά από ένα χρονικό διάστημα να σταματήσει τη λειτουργία του, πράγμα που θα οδηγήσει στην ύπαρξη "σπασμένων συνδέσμων" (Broken links) στην ιστοσελίδα σας. Μπορείτε να ελέγχετε κατά διαστήματα την ιστοσελίδα σας για σπασμένους συνδέσμους χρησιμοποιώντας αντίστοιχα εργαλεία που υπάρχουν στο διαδίκτυο όπως το δωρεάν Online Broken Link.
- Σύνδεσμοι προέλευσης: Πρόκειται για τους σύνδεσμους που "δείχνουν" τη δική σας σελία από εξωτερικές πηγές. Εάν κάποια τρίτη ιστοσελίδα χρησμοποιεί συνδέσμους προς τη δική σας σελίδα αυτό για τις μηχανές αναζήτησης είναι ένας σημαντικός παράγοντας αξιοπιστίας και αυτομάτως σας "ανεβάζει" αντίστοιχα στα αποτελέσματα της μηχανής αυτής. Δυστυχώς η μέθοδος αυτή χρησιμοποιήθηκε με αμφίβολους τρόπους στο παρελθόν από webmasters που προσπαθούσαν να παραποιήσουν τα αποτελέσματα των μηχανών δημιουργώντας ψευδή backlinks χωρίς νόημα, ακόμη και ολόκληρους καταλόγους ανταλλαγής και προβολής links. Ως αποτέλεσμα η Google αναθεώρησε τη βαρύτητα της μεθόδου αυτής. Σήμερα, αν και εξακολουθεί να θεωρείται ενεργή και σημαντική, οι ιστοσελίδες τρίτων που φιλοξενούν υπερσυνδέσμους αξιολογούνται πολύ αυστηρά και φιλτράρονται αναλόγως. Πλέον παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η αξιοπιστία της ιστοσελίδας που περιλαμβάνει αυτό το backlink. Εάν για παράδειγμα ένας φίλος ή γνωστός σας φιλοξενεί ένα δικό σας backlink στην ιστοσελίδα του, μπορεί να θεωρηθεί αμελητέο, ενώ αντίστοιχα εάν το backlink αυτό βρίσκεται σε κάποιο γνωστό φημισμένο site θα έχει πολύ δυναμική απήχηση στο SEO της σελίδας σας.
6. Τεχνολογία σελίδας: Ένα απολύτως ξεκάθαρο δεδομένο που αφορά στην τεχνολογία κατασκευής και σχεδιασμού της ιστοσελίδας σας η οποία αντιστοίχως τόσο σημαντικότερη θέση θα καταλαμβάνει στα αποτελέσματα των μηχανών. Η δομή της γλώσσας, η έκδοση και οι υποστηριζόμενες τεχνολογίες, η σχεδιαστική υποδομή, η υποστήριξη responsive design, η δυνατότητά της να "τρέξει" σε σύγχρονους servers και πολλοί άλλοι παράγοντες είναι καθοριστικοί από τεχνικής άποψης. Είνα μάλιστα σημαντικό να αναφέρουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις είναι μάλλον μάταιο να ξεκινήσετε διαδικασίες SEO εάν δεν βεβαιωθείτε πρώτα ότι αξίζει τον κόπο να επενδύσετε σε αυτό. Mία παλιάς κατασκευής ιστοσελίδα έχει πολύ μικρές πιθανότητες να επιβιώσει με τα σημερινά δεδομένα, ενώ εάν σε δεύτερο χρόνο αποφασίσετε να επανακατασκευάσετε την ιστοσελίδα σας, η όλη διαδικασία του SEO θα πρέπει να ξεκινήσει και πάλι από την αρχή.
7. Ταχύτητα ιστοσελίδας: Ειδικότερα μετά την εμφάνιση των μικρότερων συσκευών (Mobiles & Tablets) οι οποίες διαθέτουν περιορισμένη μνήμη, το ζήτημα της ταχύτητας φόρτωσης μίας ιστοσελίδας επανήλθε ως ένα σημαντικό κριτήριο της ποιότητάς της. Πολλές φορές παρασυρρόμενοι από το σχεδιαστικό κομμάτι της σελίδας που περιλαμβάνει πολλά αρχεία media (γραφικά, φωτογραφίες, βίντεο κτλ) μπορεί να φτάσετε στο σημείο να δημιουργήσετε μία καλαίσθητη αλλά πολύ αργή σελίδα, με αποτέλεσμα να επιβαρύνετε τη θέση σας στις μηχανές αναζήτησης. Υπάρχουν βεβαίως τρόποι να μη στερήσετε από την ιστοσελίδα σας την εμφάνιση που επιθυμείτε και ταυτόχρονα να επιτύχετε καλές ταχύτητες, αλλά θα πρέπει να επευθυνθείτε σε έναν καλό σχεδιαστή/προγραμματιστή. Πολλές φορές η καθυστερήσεις μπορεί να προέρχονται από αυξημένες αιτήσεις συνδέσεων HTTP Requests και όχι από τα media αρχεία σας.
8. Όνομα & Φιλοξενία (Domain name & Hosting): Οφείλουμε να τονίσουμε ότι το Domain όνομα της σελίδας σας (π.χ. onoma.gr) επηρρεάζει αλλά δεν σχετίζεται άμεσα με τα αποτελέσματα στις μηχανές αναζήτησης. Έαν δηλαδή αυτή τη στιγμή η ιστοσελίδα σας εμφανίζεται π.χ. τρίτη στην κατάταξη της Google για κάποια αναζήτηση, αυτό σημαίνει ότι η σελίδα σας κατατάσσεται εκεί και όχι το όνομά σας. Διατηρώντας το όνομα αυτό, εάν αλλάξετε το περιεχόμενο ή την ιστοσελίδα σας στο σύνολό της, η κατάταξη αυτή θα αλλάξει αντίστοιχα.
Υπάρχει όμως ένας παράγοντας με τον οποίο μπορούμε να επηρρεάσουμε θετικά τα αποτελέσματα (ανεξαρτήτως περιεχομένου ιστοσελίδας), και αυτό βασίζεται στην κατοχύρωση του ονόματός σας. Η Google μας συμβουλεύει - και πολύ σωστά κατά την άποψή μας- ότι εάν η κατοχύρωση του ονόματός σας γίνει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αυτό σημαίνει ότι η επιχείρηση ή η διαστηριότητά σας έχει μακροχρόνιο ορίζοντα και ως εκ τούτου είναι πιό αξιόπιστη. Εάν λοιπόν κατοχυρώσετε το όνομά σας π.χ. (onoma.gr) για 10 χρόνια αντί για 2 που είναι το σύνηθες, αυτό θα αξιολογηθεί ως θετικό για τη συνολική κατάταξη της ιστοσελίδας σας. Αντίστοιχα, το όνομά σας αξιολογείται και από την κατάληξή του ώστε να αποδίδει καλύτερα όταν είναι τοπικό. Έτσι, μία ιστοσελίδα στην Ελληνική γλώσσα έχει καλύτερη κατάταξη βαθμολογίας όταν βρίσκεται κάτω από ένα όνομα με κατάληξη .gr παρά κάτω από ένα όνομα κατάληξης .com.
Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τον εξυπηρετητή (Server) που φιλοξενεί την ιστοσελίδα σας. Ο κανόνας λέει ότι μία Ελληνική ιστοσελίδα θα πρέπει να φιλοξενείται σε έναν server στη χώρα αυτή. Ταυτόχρονα όμως θα πρέπει ο server να είναι και σύχρονος και αξιόπιστος. Εδώ όμως θα μπορούσαν να υπαρχουν κάποιοι ενδοιασμοί. Τίθεται για παράδειγμα το ερώτημα, ένας κανονικός τοπικός server, είναι προτιμότερος από έναν κορυφαίο server του εξωτερικού? Ο μέν έχει το πλεονέκτημα της τοπικότητας, ο δε το πλεονέκτημα της τεχνολογία. Δεν έχει απαντηθεί ακόμη το ζήτημα αυτό και δε μπορούμε να δώσουμε περαιτέρω συμβουλή. Αυτό που γνωρίζουμε σίγουρα είναι ότι έστω και αν διαθέτετε την τέλεια ιστοσελίδα από άποψης τεχνολογία και σχεδιασμού, εάν την "θάψετε" σε έναν αναξιόπιστο server δεν θα δείτε τα αποτελέσματα που περιμένετε.
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι συνδιάζοντας τη σωστή φιλοξενία και το σωστό Domain όνομα με ένα αξιόπιστο πιστοποιητικό SSL (Secure Sockets Layer- η γνωστή κλειδαριά που βλέπουμε συχνά στη μπάρα διευθύνσεων) μπορούμε να επιτύχουμε ακόμη υψηλότερο αποτέλεσμα. Ο παράγοντας αυτός έχει προστεθεί σχετικά πρόσφατα από την Google, αλλά αναμένεται να χρησιμοποιηθεί σε ευρύτερη κλίμακα. Προσοχή όμως το πιστοποιητικό που θα χρησιμοποιήσετε να είναι αξιόπιστο διότι υπάρχει ο κίνδυνος με χαμηλού κόστους πιστοποιητικά να επιτύχετε το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.
9. Παλαιότητα (Site age): Η ηλικία της ιστοσελίδας σας παίζει καθοριστικό ρόλο στην κατάταξή της στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Όπως άλλωστε είναι φυσιολογικό, οι ιστοσελίδες με παλαιότερη παρουσία που πληρούν τις κατάλληλες προδιαγραφές θεωρούνται πιό αξιόπιστες από τις νεότερες ιστοσελίδες οι οποίες δεν έχουν αποδείξει την αξιοπιστία αλλά και τον σκοπό τους. Εάν η ιστοσελίδα σας είναι σχετικά καινούρια, όσο και αν προσπαθήσετε, όσο ολοκληρωμένο κι αν είναι το SEO σας, είναι μάλλον απίθανο να εμφανιστεί άμεσα στα υψηλότερα των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Όπως κάθε φυσική διαδικασία, αυτό απαιτεί χρόνο και προσπάθεια.
10. Κοινωνικά δίκτυα: Η ύπαρξη λογαριασμών κοινωνικών δικτύων και η σύνδεσή τους με την ιστοσελίδα σας είναι ένας παράγοντας με συνεχώς αυξημένη βαρύτητα. Ενώ επισήμως δεν έχει σοβαρή επίπτωση και οι συνδέσεις μεταφράζονται ως επί τo πλείστον ως backlinks, η εντεινόμενη χρήση των κοινωνικών δικτύων δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορες τις μηχανές αναζήτησης. Γενικότερα, ο παράγοντας των κοινωνικών δικτύων αναμένεται να αξιολογηθεί ως σημαντικός με ακόμη περισσότερη βαρύτητα και στο μέλλον, οπότε εφόσον έχετε ήδη λογαριασμούς είναι χρήσιμο να τους συνδέσετε με την ιστοσελίδα σας. Ταυτόχρονα, προσπαθήστε να κάνετε και χρήση των πρόσθετων εργαλείων όπως το Google my business ή η προσθήκη της επιχείρησής σας στο Google maps κτλ.
11. Περιεχόμενο (Site content): Με την πάροδο των ετών και ειδικότερα στις τελευταίες αναθεωρήσεις δίνεται όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα στον παράγοντα "ποιοτικό περιεχόμενο" ιστοσελίδας. Αυτό βεβαίως ήταν αναμενόμενο αφού με την πληθυσμιακή έκρηξη των ιστοσελίδων αυξήθηκε και η ανάγκη διαχωρισμού των ποιοτικών τους χαρακτηριστικών. Η λογική αυτή είναι αποτελεσματική και με απλά λόγια σημαίνει ότι έχετε μία ιστοσελίδα και την χρησιμοποιείτε σωστά και επαγγελματικά, ανανεώνοντας συχνά το περιεχόμενό της και παρέχοντας σοβαρές πληροφορίες. Συνίσταται όμως ιδιαίτερη προσοχή στην προέλευση του περιεχομένου αυτού. Πέραν των υπαρκτών νομικών ζητημάτων, η τακτική της λήψης περιεχομένου από αλλες ιστοσελίδες δεν πρέπει να χρησιμοποιείται, αφού οι μηχανές αναζήτησης είναι πλέον ικανές να αναγνωρίσουν εάν έχουμε αντιγράψει περιεχόμενο από άλλη ιστοσελίδα στη δική μας. Μία τέτοια τακτική θα είχε ως αποτέλεσμα να επιβληθεί ποινή στην ιστοσελίδα μας καταστρέφοντας όλες τις προσπάθειες που έχουν ήδη γίνει. Στο περιεχόμενο επίσης περιλαμβάνονται και οι διάφορες φωτογραφίες, στις οποίες δεν θα πρέπει να ξεχνάμε να καταχωρούμε τις αντίστοιχες περιγραφές (Alt descriptions). Γενικότερα φροντίστε στο περιεχόμενο της σελίδας σας να υπάρχουν τα ακόλουθα
- Ορθογραφημένο περιεχόμενο
- Συχνή ενημέρωση και προσθήκη κειμένων
- Εμπλουτισμός του περιεχομένου με χρήσιμους συνδέσμους
- Λίστες (αριθμημένες ή μη)
- Χρήση και επανάληψη των Λέξεων-κλειδιών της σελίδας
- Ετικέτες (tags)
- Τίτλους και κεφαλίδες
- Καλοσχεδιασμένη δομή
- Σχόλια επισκεπτών και βαθμολόγιση άρθρων
- Χρήση περιγραφής (alt) στις φωτογραφίες
Οι τακτικές αυτές που αφορούν στο περιεχόμενο είναι βεβαίως χρονοβόρες αλλά η όλη διαδικασία μπορεί να πραγματοποιηθεί και από εσάς χωρίς να απαιτούνται γνώσεις προγραμματιστή, ενώ επί του παρόντος είναι από τις πιό αποδοτικές μεθόδους για το SEO, δεδομένου ότι από αυτό αναμένουμε να λάβουμε το αποτέλεσμα όλων των εργασιών που έχουμε κάνει.
12. Τα... Ψίχουλα (Breadcrumbs): Είναι ο όρος που χρησιμοποιούμε συνήθως για να περιγράψουμε το σύστημα πλοήγησης της ιστοσελίδας σας πέραν του αρχικού μενού. Έχετε παρατηρήσει σε πολλές ιστοσελίδες ειδικά στις παλαιότερες μία μπάρα όπου εμφανίζεται ο σύνδεσμος στον οποίο βρίσκετε ανά πάσα στιγμή (π.χ. Βρίσκεστε εδώ: Αρχική σελίδα>Μενού Α>Υπομενού 2>Άρθρο). Αυτό είναι το λεγόμενο breadcrumbs. Αν και η χρήση του στις σύγχρονες ιστοσελίδες τείνει να καταργηθεί, αυτό γίνεται περισσότερο για λόγους αισθητικούς επειδή η ύπαρξή του παραπάμπει σε κάπως παλαιωμένο σχεδιασμό. Στην πράξη όμως η ύπαρξή του δεν έχει απομειωθεί από τις μηχανές αναζήτησης. Η συμβουλή μας είναι να μην αγνοήσετε τα "ψιχουλάκια" διότι βοηθούν στο SEO αφού είναι αναγνώσιμα και από τις μηχανές, βοηθούν στην πλοήγηση των επισκεπτών και επιπλέον μπορούν να χρησιμοποιηθούν ώστε να εμφανιστούν Sitelinks για τα αποτελέσματα της Google.
13. Δώστε "Σχήμα" στη σελίδα σας: Το σχήμα αυτό δεν έχει σχέση με το σχεδιασμό αλλά με την τεχνολογία "schema" που εφαρμόζουν οι μηχανές αναζήτησης. Από 2011, οι μεγαλύτερες μηχανές αναζήτησης της εποχής (Google, Bing, Yahoo & Yandex) συνεργάστηκαν προκειμένου να προσφέρουν ένα πιό ολοκληρωμένο και ίσως και πιό κατανοητό πεδίο στους προγραμματιστές ιστοσελίδων ώστε να βοηθήσουν στην κατανόηση των τρόπων που οι μηχανές πραγματοποιούν την ανάγνωση των ιστοσελίδων.
Κάπου εδώ σταματούμε την αναφορά μας τους κύριους άμεσους παράγοντες που θεωρούμε "φυσιολογικούς" και ξεκινάει ο παραλογισμός των μηχανών αναζήτησης και κυρίως της Google που περιλαμβάνει υπερβολές, αλληλοσυγκρουόμενες απαιτήσεις και ένα πλήθος από άλλα αμφίβολα κριτίρια. Σαφώς υπάρχουν και πολλές άλλες προθήκες που μπορούν να βελτιώσουν την απόδοση της σελίδας μας σε μικρότερο βαθμό, είτε ανήκουν στο SEO είτε όχι. Μπορείτε να δείτε εάν θέλετε όλους τους θεωρούμενους παράγοντες του SEO μη ξεχνάτε όμως ότι πρόκειται για ένα σύνολο από πραγματικά αλλά και υποθετικά γεγονότα. Η προσωπική μας άποψη είναι ότι τουλάχιστον τα μισά από αυτά είναι είτε μή έγκυρα πλέον είτε η βαρύτητά τους είναι αμελητέα,, ενώ άλλα κρίνονται ως υπερβολικά και μη απαραίτητα για έναν μέσο ιδιοκτήτη ιστοσελίδας. Είναι στη διακριτική ευχέρεια του καθενός να κρίνει και να ακολουθήσει όποιους από αυτούς τους πρόσθετους αυτούς παράγοντες επιθυμεί.
Η προσωπική μας άποψη είναι ότι οι παράγοντες που προαναφέραμε είναι αρκετοί και ικανοί να φέρουν την σελίδα σας σε υψηλή κατάταξη και να τη βελτιώσουν ποιοτικά, χωρίς να εξαναγκάζεται η επένδυση στο SEO να ξεφεύγει υπερβολικά σε χρόνο και κατά συνέπεια σε κόστος. Τέλος, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μερικά από τα δωρεάν εργαλεία που υπάρχουν στο internet προκειμένου να ελέγξετε τα αποτελέσματα σας αλλά και να λάβετε συμβουλές, όπως τα Seositecheckup, το πολύ χρήσιμο Seowagon, και το λιτό αλλά πολύ καλό Seocentro.com. Υπάρχει βέβαια πλήθος παρόμοιων online εργαλείων οπότε μπορείτε να κάντε την αναζήτηση και την επιλογή σας, εμείς απλώς θα σας υπενθυμίζουμε ότι τα εργαλεία αυτά δίνουν τη βαθμολογία τους σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια και όχι με τα κριτήρια της ίδας της μηχανής αναζήτησης.
Πλεονεκτήματα & Οφέλη
1. Ποιοτική αναβάθμιση: Το βασικό πλεονέκτημα που προσφέρει η βελτιστοποίηση SEO είναι η εγγενής και αμιγώς ποιοτική αναβάθμιση της ιστοσελίδας σας. Με λίγα λόγια η μηχανή μας λέει: "Εάν θέλεις να εμφανιστείς ψηλά στη μηχανή, πρέπει να αποδείξεις ότι δίνεις αξία στην ιστοσελίδα σου και επενδύεις χρόνο σε αυτή", πράγμα το οποίο κατά την άποψή μας μέχρι ένα βαθμό είναι σωστό. Όπως κι εμείς ως καταναλωτές κρίνουμε και κατατάσουμε μία φυσική επιχείρηση ή ένα κατάστημα - αλλιώς αντιμετωπίζουμε έναν επιχειρηματία που επενδύει και φροντίζει να αναβαθμίζει σταθερά την εργασία του και αλλιώς μία πεπαλαιωμένη και στάσιμη επιχείρηση ή ένα παραμελημένο κατάστημα.
2. Αφορά σε όλες τις μηχανές: Η εργασία που έχετε κάνει ή σκοπεύετε να κάνετε για το SEO της ιστοσελίδας σας θα έχει αποτέλεσμα σε όλες τις μηχανές αναζήτησης τουλάχιστον όπως αυτές λειτουργούν με τα σημερινά κριτήρια, σε αντίθεση με τη διαφήμιση που πρέπει να γίνεται ξεχωριστά για κάθε μηχανή αλλά και κάθε εφαρμογή και λέξη-κλειδί. Παρόλλο που η κάθε μηχανή αναζήτησης έχει το δικό της αλγόριθμο και χρησιμοποιεί διαφορετική τεχνολογία, οι περισσότεροι από τους παράγοντες που θα βελτιστοποιηθούν στο SEO έχουν ευρεία αποδοχή από όλες τις μηχανές αναζήτησης.
3. Επενδύει στο μέλλον: Παρότι η διαδικασία του SEO είναι εξελικτική και δεν παύει να αποτελεί μία επένδυση σε βάθος χρόνου, το SEO θα ακολουθεί πλέον την ιστοσελίδα σας παντού γιά όσο τουλάχιστον διάστημα θα διατηρείτε τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα χωρίς να απαιτούνται περισσότερες τροποποιήσεις παρα μόνο για το νέο περιεχόμενο που πιθανόν προσθέτετε κατά καιρούς.
4. Προσδίδει αξιοπιστία: Πέραν του τι έχουμε κάνει στη σελίδα μας για τις μηχανές αναζήτησης, το αποτέλεσμα θα εμφανιστεί προς τους επισκέπτες πράγμα το οποίο φυσικά είναι και το ζητούμενο. Έτσι, εάν κάναμε τον κόπο να προσθέσουμε αξιόπιστο περιεχόμενο και σωστούς υπερσυνδέσμους στη σελίδα μας, αυτός που ουσιαστικά οφελείται είναι ο τελικός επισκέπτης μας. Η εργασία μας στο SEO δεν πάει χαμένη, ενώ ταυτόχρονα η ιστοσελίδα μας απολαμβάνει τα πρωτεία που αντιστοιχούν σε μία σημαντική προβολή, αποφέροντας όλα τα σημαντικά πλεονεκτήματα που επιθυμούμε.
Μειονεκτήματα & Δυσκολίες
Τα τελευταία χρόνια οι φωνές που εκθειάζουν το SEO βρίσκονται σε έξαρση και το ζήτημα είναι πολύ "της μόδας", αλλά οφείλουμε να κοιτάξουμε βαθύτερα και να προστατέψουμε όσους δεν γνωρίζουν τις λεπτομέρειες. Δυστυχώς τα μειονεκτήματα που παρουσιάζει η SEO μέθοδος ειδκότερα για την Google είναι πολλά και σημαντικά, και ίσως αυτός είναι και ο λόγος που γράφουμε σήμερα το παρόν άρθρο με σκοπο να διευκρινήσουμε τις δυσκολίες αλλά και τα κρυφά χαρτιά στο SEO και να προσεγγίσουμε το θέμα με ειλικρίνια.
1. Άγνωστες παράμετροι: Ο αλγόριθμος της Google βασίζεται πραγματικά για ένα σύνολο από περίπλοκες παραμέτρους οι περισσότερες των οποίων παραμένουν αμφισβητούμενες ως "κρυφές" έννοιες, τις οποίες ορίζει ή ίδια η μηχανή. Και ενώ κατά καιρούς ανακοινώνεται κάποια από αυτές, η βαθμός βαρύτητας της καθεμίας παραμένει μυστικό από την Google. Όσοι διατείνονται ότι μπορούν να φέρουν τη σελίδα σας "πρώτη σελίδα στο Google" καλό θα ήταν να ερωτηθούν για ποιές λέξεις αναζήτησης, με τι κόστος και για πόσο καιρό θα γίνει αυτό.
2. Αυθαίρετες τροποποιήσεις: Η Google κατά καιρούς αλλάζει μονομερώς τα δεδομένα και τα κριτήριά της. Έτσι, ενώ για παράδειγμα υπάρχει η γενικότερη εντύπωση ότι ένας παράγοντας ασκεί σημαντική επιρροή, εμφανίζεται μία ανακοίνωση ότι ο παράγοντας αυτός έχει πάψει να ισχύει. Έτσι, ο μάταιος κόπος και ο χρόνος που που έχει ξοδευτεί για τον παράγοντα αυτό δεν δικαιολογείται. Αντίστοιχα, η Google μπορεί αιφνιδίως να ανακοινώσει ότι πλέον καταργεί τον Α και δημιουργεί τον Β παράγοντα, η ισχύ του είναι άμεση και όλες οι ιστοσελίδες που δεν καλύπτουν τις προδιαγραφές αυτές θα βαθμολογούνται αρνητικά, ίσως ακόμη και να μπλοκάρονται εντελώς. Πρόσφατη ανακοίνωση της Google προκάλεσε αρνητικές εντυπώσεις όταν απαίτησε από όλες τις ιστοσελίδες να ακολουθήσουν τεχνολογία Responsive ειδ' άλλως θα μπλοκαριστούν από τη μηχανή.
3. Εξάρτηση από τις μηχανές: Από τη στιγμή που αποφασίζεται να ξεκινήσετε διαδικασίες SEO, βρίσκεστε αντιμέτωποι με τις μηχανές αναζήτησης, τις ιδομορφίες τους και τις απαιτήσεις τους, ενώ θα είστε δεσμευμένοι από αυτές για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει η υποχρέωση να προσαρμόζουμε κάθε φορά την ιστοσελίδα μας αναλόγως με τις όποιες αλλαγές η τροποποιήσεις μπορεί να παρουσιάζει κατά καιρούς η μηχανή. Εάν λοιπόν για παράδειγμα η σελίδα σας βρισκόταν στην πρώτη σελίδα και ξαφνικά διαπιστώσετε ότι πλέον δεν βρίσκεται εκεί, τότε σαφώς πρέπει να ξεκινήσετε να αναζητάτε τους λόγους για τους οποίους συνέβη αυτό. Αυτό σημαίνει ότι πέραν του ανταγωνισμού η απόδοση του SEO σας εξαρτάται από την ίδια τη μηχανή και τις... ιδιοτροπίες της, οι οποίες είναι ουκ ολίγες εάν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς.
4. Υψηλές τεχνολογικές απαιτήσεις: Για την έναρξη εργασιών SEO πλέον είναι απαραίτητο να έχετε μία σύγχρονη και αναβαθμισμένη ιστοσελίδα τόσο από τεχνολογικης άποψης όσο και από άποψης σχεδιασμού, εμφάνισης, προσθέτων αλλά και προσαρμοστική (responsive) ώστε να εμφανίζεται σωστά σε όλες τις συσκευές (desktops, laptops, tablets & mobiles). Πριν λοιπόν πάρετε την απόφαση να ξεκινήσετε SEO για την ιστοσελίδα σας, φροντίστε να έχετε την κατάλληλη υποδομή ώστε οι εργασίες που θα γίνουν να μην αποτελέσουν χαμένο κόπο αλλά και άδικη επένδυση χρημάτων. Άλλωστε μία παλιάς τεχνολογίας ιστοσελίδα θα πρέπει να αναβαθμιστεί (ανεξαρτήτως SEO) ώστε να μπορεί να φιλοξενηθεί από τους σύγχρονους servers και να "στέκεται" σωστά στους μοντέρνους browsers. Για παράδειγμα εμείς στην Aware, στην προσπάθειά μας να προσεγγίσουμε το θέμα με ειλικρίνια αποτρέπουμε τους πελάτες μας να επενδύσουν στο SEO εάν δεν έχουν πρώτα εξασφαλίσει ποιοτικά αναβαθμισμένη ιστοσελίδα.
5. Μεγάλο κόστος: Πρόκειται για την πλέον χρονοβόρα διαδικασία η οποία κοστολογείται αναλόγως των απαιτήσεων σε εμφανίσεις και λέξεις κλειδιά. Δεδομένης της ανάγκης για σημαντική αξία σε κάθε λεπτομέρεια, το κόστος μπορεί να ξεφύγει από τα συνηθισμένα. Στις περισσότερες περιπτώσεις ένα αποτελεσματικό SEO κοστίζει πολύ περισσότερο από το κόστος της κατασκευής της ίδιας της ιστοσελίδας. Εξαρτάται λοιπόν από την τελική απόδοση, εάν η αποτελεσματικότητα μία ιστοσελίδα έχει τη δυνατότητα να μας παρέχει απόσβεση των εργασιών μας σε αυτή.
6. Αμφίβολα αποτελέσματα: Δυστυχώς τα αποτελέσματα του SEO δεν είναι -και δεν μπορούν να είναι- συγκεκριμένα και απόλυτα. Αυτό συμβαίνει συνήθως διότι δεν εξαρτάται μόνο από εσας, αλλά και από τον ανταγωνισμό σας. Είναι δηλαδή πιθανόν τη μία στιγμή να εμφανίζεται η ιστοσελίδα σας στην κορυφή, και μετά από κάποιο χρονικό διάστημα η κατάταξή σας να έχει πέσει. Αυτό θα μπορούσε βεβαίως να σημαίνει πολλά σχετικά με τη δική σας σελίδα αλλά πιθανότερο είναι ότι κάποιος ανταγωνιστής σας πραγματοποίησε και ο ίδιος SEO και πιθανόν πιό εμπεριστατωμένο. Ταυτόχρονα, ο χώρος που καταλαμβάνεται από διαφημιστικές (πληρωμένες) καταχωρήσεις στην πρώτη σελίδα της Google συνεχώς αυξάνεται, περιορίζοντας έτσι τα φυσικά (organic) αποτελέσματα.
7. Έλλειψη ελέγχου: Ωραία, η σελίδα σας εμφανίστηκε στην πρώτη σελίδα της Google, αν έχετε σαμπάνια στο ψυγείο ανοίξτε την! Αλλά, μόλις αδειάσει το μπουκάλι μπορείτε να αναρωτηθείτε: Πώς έγινε αυτό? Ποιός ήταν κύριος παράγοντας που βοήθησε? Υπήρξε κάποιος καταλυτικός παράγοντας ή όλοι μαζί? Ή μήπως δεν έπαιξαν κανένα ρόλο οι ενέργειες που κάνατε εσείς αλλά οι ανταγωνιστές σας που αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις σελίδες τους οδήγησαν εσάς στην κορυφή? Και τελικά, εάν μετά από δύο μέρες η σελίδα σας κατηφορίσει και πάλι γνωρίζετε πως θα την επαναφέρετε? Οι απαντήσεις είναι φυσικά Όχι. Δεν γνωρίζετε τίποτε απ' όλα αυτά για τον απλό λόγο ότι δεν έχετε κανένα μέσο ελέγχου των ενεργειών σας στο SEO. Ελάχιστα συμπεράσματα θα μπορούσατε να βγάλετε από τις κονσόλες Webmaster tools, αλλά πέραν αυτού τίποτε περισσότερο, και αυτό είναι φυσικά ένα μεγάλο μειονέκτημα του SEO.
8. Τα μονοπώλια: Η κυριαρχία της Google είναι φυσικά από μόνη της ένας από τους πιό αρνητικούς παράγοντες. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που πρόσφατα η δημοφιλής αυτή μηχανή αντιμετωπίζει πολλά νομικά προβλήματα σε διάφορες χώρες για τον τρόπο με τον οποίο εκμεταλλεύται την πλεονεκτική της θέση στην αγορά. Κάτι τέτοιο είναι βεβαίως πολύ αρνητικό και για οποιονδήποτε προσπαθεί να συνεργαστεί με μία μονοπωλιακή δύναμη η οποία ανά πάσα στιγμή έχει τη δυνατότητα να ορίσει τους δικούς της κανόνες στην αγορά, να αναβάλλει αποφάσεις και να αλλάξει τα δεδομένα. Και η Google τιμώντας την παράδοση των μονοπωλίων κάνει πολύ συχνά αυτό ακριβώς - ανατρέπει τα δεδομένα με νέα κριτήρια χωρίς πολλές φορές να μπεί στον κόπο να ενημερώσει κάν το ενδιαφερόμενο κοινό. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου μία ανακοίνωση της Google έφτασε με καθυστέρηση.. ετών, ανακοινώνοντας οτι π.χ. "αυτό το κριτήριο έχει πάψει να λαμβάνεται υπόψη εδώ και δύο χρόνια". Εσείς όμως, ως ιδιοκτήτες μία ιστοσελίδας πληρώνατε κάποιον (πιθανόν εμάς) όλο αυτό το διάστημα για SEO στη σελίδα σας...
9. Γενικευμένη στόχευση: Ας υποθέσουμε ότι έχετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με αθλητικά είδη. Ξεκινώντας το SEO σας, αφού έχετε ολοκληρώσει όλες τις σημαντικές τεχνικές λεπτομέρειες φτάνετε στο σημείο να ορίσετε τις λέξεις κλειδιά που επιθυμείτε. Μπορείτε να συζητήσετε για τις λέξεις "Κατάστημα αθλητικών ειδών" αλλά θα συναντήσετε πολύ μεγάλο ανταγωνισμό στις λέξεις αυτές. Αν ζητήσετε τις λέξεις "Επιγονατίδες βόλεϊ Adidas" θα έχετε σαφώς μικρότερο ανταγωνισμό και ίσως σκεφτείτε ότι αξίζει να χρησιμοποιήσετε τις λέξεις αυτές και ξεκινάτε μία διαδικασία SEO η οποία θα διαρκέσει αρκετούς μήνες μέχρι να σας φέρει σε υψηλή κατάταξη. Όμως τι θα συμβεί εάν μετά από ένα χρονικό διάστημα οι συγκεκριμένες επιγονατίδες αποσυρθούν από την γκάμα των προϊοντων σας? Όλοι οι κόποι για τις συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά έχουν πάει χαμένοι διότι το SEO δεν ενδείκνυται για πολύ συγκεκριμένη στόχευση. Αντ' αυτού σας συμβουλεύουμε να επιλέξτε την κανονική διαφήμιση για τις περιπτώσεις αυτές.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, το SEO αποκτά όλο και μεγαλύτερη αποδοχή για τις ιστοσελίδες, αλλά ταυτόχρονα τείνει δυστυχώς να γίνει και αυτοσκοπός. Παρόλλο όμως που οι βασικές ενέργειες που προαναφέραμε είναι απαραίτητες, αυτό είναι κάτι που οφείλει να κάνει μία ιστοσελίδα από σεβασμό στην επιχείρηση που εκπροσωπεί και προς όφελος των επισκεπτών της, και όχι μόνον επειδή της το επιβάλουν οι μηχανές αναζήτησης. Άλλωστε όπως αναφέραμε και στην αρχή του άρθου μας, υπάρχουν και άλλοι πιό άμεσοι και εξίσου αποτελεσματικοί τρόποι διαφήμισης και προώθησης της ιστοσελίδας σας, όπως είναι το SEM και η PPC διαφήμιση για τα οποία θα μιλήσουμε σε επόμενο άρθρο μας