×

Στην Aware marketing © πιστεύουμε ότι καμία επιχείρηση δεν πρέπει να στερηθεί τα ψηφιακά εργαλεία που βοηθούν στην ανάπτυξή της. Οι τρέχουσες προσφορές μας συνδυάζουν ποιότητα και οικονομία, και αποτελούν την έμπρακτη προσφορά μας στις ελληνικές επιχειρήσεις που επιθυμούν να προχωρήσουν ψηφιακά μπροστά.

×

Στην Aware marketing © έχουμε τη δυνατότητα να σας φέρουμε ψηλά στις επιλογές του πελάτη σας. Συζητήστε μαζί μας για να μάθετε πως μπορούμε να το πετύχουμε.

Το σύγχρονο marketing

Εγγραφείτε στα νέα μας

Εάν βρίσκετε το ιστολόγιό μας ενδιαφέρον, μπορείτε να ενημερώνεστε για όλα μας τα νέα άρθρα κατευθείαν στο email σας. Εγγραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο συμπληρώνοντας την ακόλουθη φόρμα και θα σας ειδοποιούμε όταν υπάρχει κάτι καινούριο για εσάς. Η πολιτική μας είναι προσαρμοσμένη στον ευρωπαϊκό κανονισμό GDPR και τα στοιχεία σας είναι απολύτως ασφαλή μαζί μας.

Δημοσίευση: 9 Νοεμβρίου 2021

Λίγο πριν το millenium 2000 και την έλευση της νέας χιλιετίας, έκαναν την εμφάνισή τους τα πρώτα φαινόμενα του σύγχρονου ή μοντέρνου μάρκετινγκ και μεθόδων προώθησης. Οι διεθνείς οικονομικές ανακατατάξεις, η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας, η παρουσία νέων μέσων επικοινωνίας, τα κοινωνικά δίκτυα, οι γεωπολιτικές εξελίξεις, είναι μόνο μερικοί από τους παράγοντες οι οποίοι επηρέασαν το καταναλωτικό κοινό και οδήγησαν στη μεταστροφή της αγοραστικής αλλά και κοινωνικής συμπεριφοράς του.

Ταυτόχρονα ο νέος οικουμενικός τρόπος διεξαγωγής του παγκόσμιου εμπορίου, με κυρίαρχο το e-commerce, η ταχύτητα ανάπτυξης των παγκόσμιων Logistics, η εμφάνιση νέων υπηρεσιών στις συναλλαγές (εναλλακτικά νομίσματα & Fintech), αλλά και οι επιθετικές ασιατικές αγορές, επέφεραν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που διεξάγονται οι συναλλαγές και το εμπόριο διεθνώς.

Αν και υπάρχουν πολλοί περισσότεροι παράγοντες που επηρέασαν την παγκόσμια αγορά τις τελευταίες δεκαετίες, το κύριο αντικείμενο μελέτης του παρόντος άρθρου δεν είναι οι ίδιοι οι λόγοι, αλλά τα αποτελέσματα τους. Η εμφάνιση και η εξέλιξή τους, είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων και πολύ διαφορετικών αντιλήψεων στο καταναλωτικό κοινό.

Η παραδοσιακή μεθοδολογία του μάρκετινγκ δυσκολευόταν πλέον να ανταποκριθεί επαρκώς στις απαιτήσεις του νέου κοινού. Οι παλαιού τύπου διαφημίσεις απαξιώθηκαν, τα μέσα επικοινωνίας άλλαξαν, οι κλασικές μπροσούρες, τα φυλλάδια, τα banners, σχεδόν όλα όσα εξέφραζαν το κλασσικό παραδοσιακό μάρκετινγκ και τη διαφήμιση δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν επαρκώς και δεν έβρισκαν ευήκοα ώτα στις νέες τότε γενιές των Millennials και Generation Z ή και αυτών που θα έρθουν ακόμη.

Οι νεότερες γενιές κλήθηκαν να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον δομημένο στα μέτρα των παλαιότερων, και να ζήσουν αντιμετωπίζοντας τις συνθήκες που αυτές τους κληροδότησαν. Μόνο που τελικά οι νεότεροι δεν ανταποκρίθηκαν σε όσα μέχρι πριν από λίγες δεκαετίες θεωρούνταν δεδομένα. Αντιμετώπισαν με δυσπιστία και αγνόησαν επιδεικτικά πολλές από τις αξίες της κοινωνίας όπως την ξέραμε. Όχι μόνο όσον αφορά στο εμπόριο, αλλά και στην πολιτική, στις δομές, και στην ίδια την κοινωνία, ένα μεγάλο μέρος της εμπιστοσύνης είχε χαθεί.

Με τη βοήθεια της τεχνολογίας το κοινό απέκτησε γνώση αλλά και γνώμη. Η μέχρι πρότινος στατική - δεκτική συμπεριφορά του κόσμου έχει πλέον εκλείψει. Οι επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να αναζητήσουν νέους τρόπους για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των νεότερων αυτών ανθρώπων, και το μάρκετινγκ κλήθηκε να μελετήσει και να αντιμετωπίσει το φαινόμενο, δημιουργώντας νέες μεθόδους προώθησης που να ανταποκρίνονται στο νέο απαιτητικό κοινό.

Κάπως έτσι λοιπόν η αγορά κατέληξε στη διαπίστωση ότι το μάρκετινγκ έπρεπε να αλλάξει πρόσωπο. Για την ακρίβεια, έπρεπε να δημιουργήσει ένα πρόσωπο. Ένα ανθρώπινο πρόσωπο που να εκπέμπει φυσική παρουσία, ώστε να μπορεί να επικοινωνεί με το καινούριο διαδραστικό κοινό με φυσικούς τρόπους και να κερδίσει την εμπιστοσύνη του. Κι έτσι δημιουργήθηκε το λεγόμενο σύγχρονο μάρκετινγκ.

Τι είναι το σύγχρονο μάρκετινγκ

Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης του νέου καταναλωτή έγινε προτεραιότητα, ενώ σύντομα έγινε επίσης κατανοητό ότι το κοινό δεν είναι πλέον εξίσου δεκτικό και στατικό. Οι αγορές διαπίστωσαν ότι τα μέσα και οι τεχνικές από μόνα τους δεν είναι πλέον αρκετά. Στις παλιές παραδοσιακές τεχνικές του marketing προστέθηκαν πλέον νέες μέθοδοι και κανάλια επικοινωνίας, τα οποία σχετίζονται περισσότερο με την τεχνολογία, η οποία άλλωστε αποτελεί σήμερα την αιχμή της καθημερινότητας του νέου ανθρώπου.

Έτσι δημιουργήθηκε ένας πρόσθετος κλάδος, το γνωστό πλέον ψηφιακό μάρκετινγκ (digital marketing). Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι το σύγχρονο μάρκετινγκ ταυτίζεται με το ψηφιακό, αλλά η αντίληψη αυτή απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Η σημαντική διαφορά του σύγχρονου μάρκετινγκ από το παραδοσιακό αφορά στην προσαρμογή της φύσης και τη νοοτροπίας του μάρκετινγκ στα νέα δεδομένα, και όχι μόνο στα digital μέσα ή τις μεθόδους που χρησιμοποιεί.

Μπορεί λοιπόν η τεχνολογία να κατέλυσε τα πάντα σήμερα, αλλά ο άνθρωπος εξακολουθεί να είναι το ίδιο συναισθηματικό όν που πάντοτε υπήρξε, και το μάρκετινγκ απευθύνεται πρωτίστως στον ψυχισμό του. Η τεχνολογία είναι απλώς ένα όχημα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να φτάσουμε σ' αυτόν.

Η στρατηγική του σύγχρονου μάρκετινγκ είναι ανθρωποκεντρική. Αυτή είναι και η ουσιαστική διαφορά με το παραδοσιακό μάρκετινγκ, το οποίο για πολλές δεκαετίες χρησιμοποιούσε με επιτυχία μέσα και τεχνικές, οι οποίες όμως δεν είχαν τη δυνατότητα να προσωποποιηθούν σε τέτοιο βαθμό και πλέον σταδιακά απαξιώνονται. Με απλά λόγια, για να αγοράσεις κάτι πρέπει να εμπιστευτείς την επιχείρηση. Για να την εμπιστευτείς πρέπει να τη γνωρίζεις. Για να τη γνωρίσεις, γίνεται ανθρώπινη και επικοινωνεί μαζί σου.

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη

Οι επιχειρήσεις που θα επιχειρήσουν να υιοθετήσουν μεθόδους του σύγχρονου μάρκετινγκ πρέπει να είναι οπλισμένες με υπομονή, επιμονή, νέες αντιλήψεις και διάθεση για δομικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας, τις διαδικασίες που ακολουθούν αλλά και τις συνήθειές τους. Διότι η εφαρμογή μεθόδων του σύγχρονου μάρκετινγκ προϋποθέτει την ύπαρξη ανάλογης εταιρικής κουλτούρας ή τουλάχιστον διάθεση για αλλαγές προς αυτή την κατεύθυνση.

Οι επιχειρήσεις καλούνται να εγκαταλείψουν την παλαιότερη μονολιθική αντίληψη τους και να υιοθετήσουν ένα νέο επικοινωνιακό μοντέλο βασισμένο στην ανθρώπινη επικοινωνία και την ταχύτητα μετάδοσης πληροφοριών σε συνδυασμό με την τεχνολογία. Οι πωλήσεις δεν αντιμετωπίζονται ως το άμεσο ζητούμενο, αλλά το έμμεσο αποτέλεσμα της νέας αυτής σύγχρονης επικοινωνιακής πολιτικής.

Το νέο ανθρώπινο πρόσωπο

Οι παλαιότερες μέθοδοι και οι τεχνοτροπίες του παραδοσιακού marketing φθίνουν αλλά δεν απαξιώνονται ολοκληρωτικά. Κάποιες από αυτές περιορίζονται, ενώ σε αυτές έρχονται να προστεθούν και νέες δυνατότητες, οι περισσότερες από τις οποίες βασίζονται στην αμεσότητα που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες αλλά και στο νέο οικονομικό μοντέλο που χρησιμοποιούν.

Το νέο ανθρώπινο πρόσωπο του μάρκετινγκ προσθέτει καινούργιες δυνατότητες προώθησης και τρόπους επικοινωνίας, ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζει ένα διαφορετικό τρόπο προσέγγισης στο καταναλωτικό κοινό.

Η αρμονική διασύνδεση των παλαιών με τις νέες μεθόδους είναι μία δύσκολη υπόθεση, ώστε να μη μετατραπεί το φυσικό αυτό πρόσωπο που επιχειρούμε να χτίσουμε σε απλό προσωπείο. Το μάρκετινγκ θα επιχειρήσει να συμπεριλάβει στο επιχειρηματικό πλάνο της επιχείρησης τα νέα αυτά χαρακτηριστικά. Ας ξεκινήσουμε να δούμε κάποια από αυτά και αν πιστεύετε ότι η επιχείρισή σας έχει τη διάθεση να τα υιοθετήσει, είμαστε σε θέση να προσφέρουμε μία δωρεάν αναθεώρηση του martketing plan σας σε βάθος τριετίας.

Ιδεοκεντρική προσέγγιση

Οι περισσότεροι άνθρωποι των πωλήσεων ισχυρίζονται ότι οι επιχειρήσεις δεν πουλάνε προϊόντα αλλά ιδέες, συναισθήματα και τρόπο ζωής. Εμείς θα συμφωνήσουμε σε αυτό, αλλά θα προσθέσουμε ότι πλέον αντικείμενο προώθησης είναι και το ίδιο το προφίλ της επιχείρησης. Η λογική "αγόρασα αυτό" έχει σημασία, αλλά αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία όταν ακολουθείται και από τη φράση "το πήρα από εκεί".

Ιδιαίτερα στις σημερινές εμπορικές συναλλαγές, μεγάλο μέρος των οποίων πραγματοποιούνται από απόσταση, η αξιοπιστία της επιχείρισης αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα. Προκειμένου λοιπόν η προέλευση του προϊόντος να συμπεριληφεί στην αξιολόγηση του πελάτη, οι πωλητές επιχειρούν να δώσουν χαρακτηριστικά προστιθέμενης αξίας στις επιχειρήσεις τους.

Χαρακτηριστικά στοιχεία όπως η καινοτομία και η αφομοίωση των τεχνολογιών αποκτούν σημαντική αξία στα μάτια του καταναλωτή, διότι παρουσιάζουν μία επιχείριση που τρέχει μπροστά από τις εξελίξεις και παρουσιάζει ή υιοθετεί τις ιδέες της αγοράς. Η πιστότητα, η υποστήριξη και η ταχύτητα απόκρισης είναι επίσης τομείς στους οποίους μπορεί να εφαρμοστεί μία νέα ιδεοκεντρική αντίλληψη, μεταφέροντας το μήνυμα της πρωτοτυπίας από γνωσιακή σε επικοινωνιακή βάση.

Γλώσσα και ταύτιση

Η γλώσσα το ύφος και η χροιά της επικοινωνίας πλέον αλλάζουν, γίνονται πιο προσωπικά και σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και απλοϊκά, ανάλογα με το ηλικιακό κοινό στο οποίο απευθύνονται. Οι παλαιότερη - συχνά ξύλινη - γλώσσα που χρησιμοποιούσαν οι επιχειρήσεις για τα διαφημιστικά τους κείμενα, απλοποιείται δραστικά αφού πλέον ο τρόπος επικοινωνίας είναι πιο προσωπικός. Χρησιμοποιείται συχνότερα ο ενικός έναντι του πληθυντικού, ενώ παρατηρούμε και την ευρεία χρήση της προστακτικής στα κείμενα και τα CTAs του marketing. Η απλοποιημένη αυτή γλώσσα πιθανότατα βρίσκει απήχηση στις νεότερες ηλικιακές ομάδες, αλλά συχνά δημιουργεί κακές εντυπώσεις στις μεγαλύτερες ηλικίες και για αυτό θα πρέπει να χρησιμοποιείται με ιδιαίτερη προσοχή.

Δραστηριότητες και εκδηλώσεις

Όπως ένα φυσικό πρόσωπο έχει διάφορες δραστηριότητες, έτσι και η νέα επιχείρηση που πλέον παρουσιάζεται ως φυσικός οργανισμός, οφείλει να δραστηριοποιείται και να συμμετέχει ενεργά σε διάφορους κλάδους, ώστε να διατηρήσει το προφίλ και τη φυσική της υπόσταση. Για παράδειγμα, η συμμετοχή μιας επιχείρησης σε μία διεθνή έκθεση δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Η διαφορά είναι ότι πλέον το άμεσα προωθούμενο δεν είναι μόνο το προϊόν ή η υπηρεσία, αλλά και η ίδια η συμμετοχή της επιχείρησης στην έκθεση αυτή.

Τα προϊόντα προωθούνται έμμεσα, μέσω της παρουσίασης της επιχείρησης και της συμμετοχής της στις εκθέσεις και τις εκδηλώσεις, στοχεύοντας περισσότερο στο Brand awareness και λιγότερο στα ίδια τα προϊόντα.

Αντίστοιχα φαινόμενα παρατηρούνται και σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της επιχείρησης όπως η διοργάνωση διαγωνισμών, βραβεύσεων κοινωνικών εκδηλώσεων κτλ. Πληθώρα από βίντεο, φωτογραφίες, συνεντεύξεις και podcasts θα αναρτηθούν στα social media, blog και διαδίκτυο σχετικά με παρόμοιες δραστηριότητες. Ως αποτέλεσμα, οι αποδέκτες γνωρίζουν αρχικά την επιχείρηση, ενώ σε δεύτερο χρόνο αποκτούν γνώση και για τα προϊόντα της τα οποία προσεγγίζουν οικειοθελώς κατόπιν προσωπικής επιλογής.

Παγκόσμιες δράσεις και κινήματα

Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των επιχειρήσεων που υιοθετούν το σύγχρονο μάρκετινγκ, είναι η διάθεσή τους να συμμετέχουν ενεργά σε παγκόσμια κινήματα και να τοποθετούνται σε ιδεολογικές αντιλήψεις. Με αυτόν τον τρόπο επιθυμούν να στείλουν το μήνυμα ότι δεν είναι αμέτοχες στα φαινόμενα της εποχής. Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, της ισότητας των φύλων και της προστασίας της διαφορετικότητας, είναι μερικά από τα παραδείγματα που στην πορεία τους βρήκαν συμμάχους τις σύγχρονες επιχειρήσεις.

Σε χώρες της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής το φαινόμενο αυτό αποκτά πλέον μία ιδιαίτερη απήχηση, και οι επιχειρήσεις συμμετέχουν ενεργά, είτε μέσω χορηγιών, είτε μέσω ανακοινώσεων, είτε ακόμη και μέσω των προσλήψεων του προσωπικού τους (ΑΜΕΑ, κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, ποσοστό απασχολούμενων γυναικών κτλ).

Όπως γίνεται εύκολα αντιλληπτό, οι δράσεις αυτές γίνονται εύκολα αντικείμενα προώθησης μιας βέλτιστης εικόνας για την επιχείρηση στα κοινωνικά δίκτυα, αποσκοπώντας πολύ συχνά στις θετικές κριτικές αλλά και στην οπαδική διάθεση του κοινού του διαδικτύου.

Κοινωνική ευθύνη

Από το νέο αυτό πρόσωπο που παρουσιάζουν οι επιχειρήσεις, δε θα μπορούσε να λείψει η αλτρουιστική εικόνα της κοινωνικής ευαισθησίας. Σήμερα βλέπουμε όλο και συχνότερα επιχειρήσεις να συμπαραστέκονται σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη, νοσούντες, θύματα καιρικών φαινομένων, (σεισμόπληκτους, πλυμμηροπαθεις κτλ) είτε με αποστολές τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης, είτε με χορηγίες.

Η εκμετάλλευση των ευκαιριών που παρουσιάζουν τα συνήθως δυσάρεστα αυτά γεγονότα της καθημερινότητας, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως καιροσκοπισμός. Βεβαίως πρόκειται για ενέργειες κοινωνικής ευαισθησίας και δεν εξετάζουμε μόνο το κίνητρο, αλλά οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι ταυτόχρονα δημιουργείται και μια ισχυρή θετική τάση για το Brand name, πράγμα που οι επιχειρήσεις φυσικά δεν αγνοούν. Με απλά λόγια και κινδυνεύοντας να φτάσουμε στα όρια του κυνισμού, η εκμετάλλευση των δύσκολων κοινωνικών συνθηκών, για τις επιχειρήσεις αποτελεί μια ακόμη ευκαιρία για "ανθρώπινο" μάρκετινγκ.

Υποστήριξη πελατών

Είτε πουλάτε προϊόντα είτε υπηρεσίες, η υποστήριξη των πελατών σας - το λεγόμενο after sales - έχει πλέον ανέλθει σε νέα σημαντική θέση στο βάθρο του μάρκετινγκ. Οι σύγχρονες επιχειρήσεις επενδύουν σε προσωπικό, τεχνογνωσία και εκπαίδευση, προκειμένου να ικανοποιούν απόλυτα τους πελάτες τους και να είναι πάντα δίπλα τους με ένα ανθρώπινο πρόσωπο όταν αυτοί τους χρειάζονται. Επιπλέον, με τον τρόπο αυτό το σύγχρονο μάρκετινγκ αξιοποιεί αυτό που το παραδοσιακό μάρκετινγκ αγνοούσε επιδεικτικά εδώ και πολλά χρόνια: ότι ενας ικανοποιημένος πελάτης είναι η καλύτερη πηγή προσέλκυσης νέων πελατών.

Η αναβάθμιση των υπηρεσιών υποστήριξης είναι σαφώς μία από τις πλέον επωφελείες συνθήκες στην αγορά. Το γεγονός ότι ο πελάτης έχει αποκτήσει πλέον ισχυρή "φωνή" μέσω των Social media και οι αρνητικές κριτικές είναι ικανές να προκαλέσουν σημαντικές απώλειες στις επιχειρήσεις, είναι ένας καλός λόγος για την επένδυση αυτή.

Η χρήση της τεχνολογίας και ιδιαίτερα του ίντερνετ και των εφαρμογών έπαιξε καταλυτικό ρόλο στον τρόπο υποστήριξης, προσφέροντας νέες δυνατότητες επικοινωνίας με τους πελάτες, όπως οι εφαρμογές ticketing, booking, chat boxes, emails, sms, κτλ. Παράλληλα παρατηρούμε ότι κερδίζει έδαφος και η νοοτροπία διαπροσωπικής υποστήριξης, κατά την οποία ένας άνθρωπος της επιχείρησης ορίζεται ονομαστικά ως ο αποκλειστικός σύνδεσμος της με τον πελάτη.

Καθημερινές ιστορίες

Ρεαλιστικές, φιλικές ιστορίες από την εμπειρία και τη δραστηριότητα των σύγχρονων επιχειρήσεων, παίρνουν πλέον την θέση της καθημερινής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, και αντικαθιστούν τα παλαιότερα συχνά στομφώδη motos που συνήθιζαν οι επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν για να κάνουν αισθητή την παρουσία τους. Η σύγχρονη επιχείρηση αφηγείται με φιλικό τρόπο γεγονότα και εμπειρίες από τη δραστηριότητα της και ευχάριστες ή ωφέλιμες ιστορίες.

Σκοπός της νέας επιχείρησης δεν είναι να σε αναγκάσει να την ακούσεις (pushing), αλλά να επιδιώκεις μόνος σου (pulling) να ενημερώνεται και να ακούσεις αυτά που έχει να σου πει. Οι "ακόλουθοι" στα κοινωνικά δίκτυα μπορούν να βρίσκονται πλέον σε καθημερινή επαφή με την επιχείρηση και να λαμβάνουν αναλυτικές και σε βάθος πληροφορίες για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν.

Ζωντανή παρουσία

Η νέα σύγχρονη επιχείρηση πρέπει να είναι πρωταγωνιστής στον κλάδο της. Και ως πρωταγωνιστής, θα έχει ιδιαίτερη έφεση στα οπτικοακούστικά μέσα παρουσίασης, των οποίων την ισχύ κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει. Μπορεί να δημιουργήσει μία ζωντανή παρουσία στο διαδίκτυο, τις ιστοσελίδες, τις mobile εφαρμογές, τα κοινωνικά δίκτυα, και φυσικά στα κανάλια διαμοιρασμού media, youtube, vimeo κτλ.

Τι καλύτερο λοιπόν από το να παρουσιάσει τον εαυτό της μία επιχείρηση μέσα από τα ίδια τα μέσα που το κοινό χρησιμοποιεί, και μάλιστα με ελάχιστο κόστος.

Έτσι παρατηρούμε όλο και συχνότερα την εμφάνιση αρχείων media και βίντεο στα κοινωνικά δίκτυα, με πρωταγωνιστές τις ίδιες τις επιχειρήσεις να παρουσιάζουν τον εαυτό τους σαν τον άνθρωπο της διπλανής πόρτας, σαν μια φιλική και οικεία παρουσία, ή ακόμη και σαν τους σούπερ ήρωες της αγοράς. Ελάχιστη βαρύτητα δίνεται πλέον στο προϊόν. Το κεντρικό σημείο αναφοράς είναι η ίδια η επιχείρηση, το προσωπικό, οι πρόσφατες εξελίξεις, τα έργα και οι δραστηριότητες της.

Εκπαίδευση & Προσωπικό

Ο τρόπος με τον οποίο οι νέες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν το προσωπικό τους αποκτά μία νέα διάσταση. Οι εργαζόμενοι αποτελούν πλέον μονάδες διαφήμισης για την ίδια την επιχείρηση. Η εκπαίδευση, οι συνθήκες εργασίας, τα πιθανά προνόμια που μπορεί υπάλληλοι να απολαμβάνουν, μετατρέπονται πλέον σε μέσα για την προώθηση της κοινωνικής και ανθρώπινης φύσης της επιχείρησης.

Οι άνθρωποι εκπαιδεύονται να λειτουργούν με πελατοκεντρικές αντιλήψεις, να εργάζονται ως ομάδες, και να επικοινωνούν περισσότερο. Οι επιχειρήσεις επιδιώκουν να δημιουργήσουν μία μικρή κοινωνία εργαζομένων στο εσωτερικό τους, και χρησιμοποιούν αυτή την φιλική εικόνα για την προώθηση τους προς τα έξω.

Στο μάρκετινγκ του παρελθόντος, παρακολουθούσαμε διαφημιστικά σποτ επιχειρήσεων να προβάλλουν τα προϊόντα, τις υπηρεσίες τους, τις οικονομικές τιμές τους κτλ. Σήμερα παρατηρούμε επιχειρήσεις να προβάλλουν την ίδια την εσωτερική τους εικόνα, το προσωπικό, τις φιλικές δραστηριότητες τους, και γενικότερα μια τάση προώθησης της έννοιας του καλού εργοδότη, της συνεπούς επιχείρησης και γενικότερα μίας κοινωνικά οφέλιμης οντότητας.

Ταχύτητα μετάδοσης πληροφοριών

Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό που καλούνται να ενσωματώσουν οι σύγχρονες επιχειρήσεις είναι η μετάδοση των πληροφοριών σε ενδοεταιρικό επίπεδο. Εφόσον μία εταιρεία καλείται να λειτουργήσει ως ένας ενιαίος οργανισμός, όλα τα τμήματα που την απαρτίζουν θα πρέπει να είναι ανά πάσα στιγμή ενήμερα για οτιδήποτε διαδραματίζεται εντός και εκτός αυτής. Από τη διοίκηση, το management, τις πωλήσεις, το marketing, το IT, μέχρι το λογιστήριο και την παραγωγή ή το logistics, οι άνθρωποι θα πρέπει να γνωρίζουν οτιδήποτε συμβαίνει εντός της εταιρείας και τους αφορούν, ώστε να ενεργούν ανάλογα και συντονισμένα.

Συχνά αναφέρουμε ότι το σημαντικότερο κεφάλαιο μίας επιχείρησης είναι οι άνθρωποι που την απαρτίζουν. Η σύχρονη επιχείρηση δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκπαίδευση, την ικανοποίηση και τη διαμόρφωση κουλτούρας στο προσωπικό της. Αυτό όμως δε θα είχε ουσιαστική χρησιμότητα εάν δεν υπήρχε η δυνατότητα διαμοιρασμού της γνώσης και της πληροφορίας στο προσωπικό για τα γεγονότα που συμβαίνουν εντός της εταιρίας.

Η κατάρτιση ενός εργαζομένου καθίσταται ανώφελη, εάν ο άνθρωπος αυτός δεν έχει τις απαραίτητες πληροφορίες για να ενεργήσει ανάλογα. Έτσι δημιουργείται η ανάγκη της άμεσης μετάδοσης των εταιρικών πληροφοριών σε όλους τους εμπλεκόμενους.

Η ταχύτητα μετάδοσης των πληροφοριών αυτών μεταφράζεται στα μάτια του πελάτη ως ευελιξία και οργάνωση, προσδίδοντας αξιοπιστία στην επιχείρηση, ενώ ταυτόχρονα αποφεύγονται λάθη και παραλείψεις που μπορεί να προσβάλουν το κύρος της. Όταν για παράδειγμα μία παραλαβή ξεφορτώνεται στην αποθήκη, η διαχείριση και το λογιστήριο αποκτούν άμεση γνώση και ο πωλητής που βρίσκεται σε ταξίδι ενημερώνεται αμέσως για τις νέες διαθεσιμότητες προκειμένου να ενημερώσει και ο ίδιος τους πελάτες. Ο τρόπος με τον οποίον μπορεί να επιτευχθεί αυτό είναι και πάλι η τεχνολογία.

Η χρήση συστημάτων CRM και ERP συνήθως σε ιδιόκτητους διακομιστές (servers), το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ο αυτοματισμός SMS και οι ενδοεταιρικές εφαρμογές επικοινωνίας, μπορούν να δώσουν λύση και να επιτύχουν υψηλές ταχύτητες μετάδοσης των πληροφοριών εντός της επιχείρησης.


Συμπεράσματα και εφαρμογή

Ας διευκρινίσουμε ότι σύγχρονο δεν σημαίνει απαραίτητα και καλό ή αποτελεσματικό. Ας διαχωρίσουμε επίσης τις επιχειρήσεις B2B (Business to Business) από αυτές του B2C (Business to Customer). Η νέα μορφή είναι αυτή του H2H (Human to Human) όπως πολύ εύστοχα χαρακτηρίζεται από το σύγχρονο μάρκετινγκ.

Η προσέγγιση του τύπου "από άνθρωπο σε άνθρωπο" όμως δεν θα πρέπει να γίνεται ανεξέλεγκτα διότι έτσι κινδυνεύει να διαταραχτεί το ήδη υπάρχον προφίλ ενός Brand. Για την ενσωμάτωση αυτού του είδους της ανθρώπινης επικοινωνίας θα πρέπει να δημιουργηθούν συγκεκριμένα workflows τα οποία θα είναι σχεδιασμένα για κάθε κλάδο ξεχωριστά και θα παρουν την λειτουργική τους μορφή αφού περάσουν από την προεργασία της ενδοεταιρικής επικοινωνίας.

Όπως προαναφέραμε το συνολικό project της μετάβασης - ή καλύτερα αναβάθμισης - μιας επιχείρησης στο σύγχρονο marketing, απαιτεί την ύπαρξη κατάλληλης εταιρικής κουλτούρας ή ενδοεταιρικής νοοτροπίας και τάση αφομοίωσης των νέων τεχνολογικών εργαλείων από τους ανθρώπους της.

Ως πρώτο βήμα λοιπόν θα πρέπει να θεωρήσουμε την αξιολόγηση του προσωπικού και την προσωπική ικανότητα του κάθε εργαζόμενου να αφομοιώσει τη νέα αυτή κουλτούρα. Συχνά κρίνεται απαραίτητη η εκπαίδευση των ανθρώπων σε επικοινωνιακά ζητήματα με τη δημιουργία ομάδων ατόμων και χρήση παραδειγμάτων, σεναρίων και case studies.

Στη συνέχεια μπορούμε να προχωρήσουμε στην αναζήτηση των κατάλληλων τεχνολογιών που θα μας βοηθήσουν να επιτύχουμε το σκοπό αυτό. Στην Aware marketing έχουμε διαμορφωσει κατάλληλα ερωτηματολόγια που θα σας βοηθήσουν στην ανεύρεση των τεχνολογιών που χρειάζεστε. Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας ζητώντας κάποια δείγματα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ως πρότυπα, προκειμένου να δημιουργησετε το δικό σας ερωτηματολόγιο προσαρμοσμένο στη δική σας επιχείρηση.

Αφού έχουμε εξασφαλίσει τη δυνατότητα συμμετοχής των ανθρώπων και εφόσον έχουμε στα χέρια μας διαθέσιμα και όλα τα assets, μπορούμε πλέον να σχεδιάσουμε τα τελικά τα πλάνα εργασιών (workflows) χωρισμένα ανά ομάδα και κλάδο εργασιών. Τα workflows αυτά ενσωματώνονται στα πλάνα δραστηριοτήτων (project plans) του κάθε κλάδου και ελέγχουμε για πιθανές εμπλοκές και δυσλειτουργίες (conflicts), τόσο εσωτερικά μεταξύ των κλάδων, όσο και εξωτερικά σε υπάρχοντες και δυνητικούς πελάτες. Ως αποτέλεσμα θα έχουμε στα χέρια μας όλα τα απαραίτητα στοιχεία που χρειάζεται να προσθέσουμε στο τελικό business plan της επιχείρησης.

Ας ξεκινησουμε

Έχουμε πολλές και δημιουργικές ιδέες.
Ας τις κάνουμε πράξη μαζί!

hello@aware.gr

Ελ. Βενιζέλου 3
54624, Θεσσαλονίκη

Τηλ: +30 2312 315 448